Kongelige20. maj 2023

Ingen dronning på Kongeskibet: Hælder millioner i havet

Selv om Margrethe har droppet forsommerens krydstogt, kommer Kongeskibet Dannebrog stadig til at besejle de danske vande
Dronning Margrethe
Dronningen skulle have været af sted mod Bornholm, Ertholmene og Halsnæs Kommune om få uger, men ryggen tillader ikke de lange dage og sejlturene endnu. I stedet kan Margrethe, 83, vinke til besætningen, når de sejler forbi Amalienborg.
 Foto: Hanne Juul

LÆS OGSÅ: Ingen må se med: Dronning Margrethe går ombord på kongeskibet Dannebrog på lukket militærområde

Pengene fosser ud af Forsvarsministeriet, hvor der for ganske nylig blev præsenteret et minus på 38 milliarder kroner – altså næsten to nye storebæltsbroer.

Minusset skal blandt andet betales ved, at danskerne dropper Store Bededag for fremtiden. Imens skal der ikke spares på dronningens elskede skib, Dannebrog, selv om hun for længst har proklameret, at den første halvdel af sommertogtet rundt i Danmark er aflyst, mens hun genoptræner sin nyopererede ryg.

Kongeskibet Dannebrog
Smukt ser det ud, når Dannebrog forskønner bakke, dal og bølgen blå om sommeren – og det syn kan danskerne stadig møde, selv om regenten ikke sejler med.
 Foto: Hanne Juul

Dannebrog er ellers et af de goder, som Margrethe ikke selv betaler af sin apanage, men som Forsvaret troligt samler regningen op fra år efter år.

Og det er ikke småpenge, det drejer sig om.

Sidste år var det et beløb på 37 millioner kroner, der blev lagt for at holde kongeskibet i søen.

Langt størstedelen af udgifterne går til løn og vedligehold af skuden, så selv i coronaåret 2020 lød regningen på mere end 20 millioner kroner.

Kronprins Frederik og kronprinsesse Mary
Dannebrogs første destination på Margrethes sensommertogt er gåsetårnsbyen Vordingborg. Frederik, 54, og Mary, 51, besøgte i 2019 byen, og fandt dengang frem i bil. Den tur tog dem sandsynligvis en times tid hjemme fra Amalienborg.
 Foto: Krestine Havemann

Lærepenge

Årsagen til, at Dannebrog er en dyr dame, selv om dronningen ikke bruger skibet, er, at besætningen på 18 mand og 39 værnepligtige selvfølgelig skal have deres løn uanset, om Margrethe skal på togt.

De mange værnepligtige skal selvfølgelig også lære at begå sig på skibet, selv om det ingen steder skal hen – og derfor sejler Dannebrog rundt på bølgen blå uanset om den højstrangerede passager er officer eller majestæt.

Dronning Margrethe og prins Henrik
Gennem mere end 50 år med råderet over skibet, har dronningen masser af gode minder derfra – her i rygesalonen sammen med prins Henrik.
 Foto: Claus Poulsen

Det koster selvfølgelig også at vedligeholde et skib, der har sejlet siden 1932. Sidste gang dieselmotoren blev udskiftet var i 1981, og det betyder, at Dannebrog ikke har pligt til at sejle med partikelfiltre – i modsætning til bilister, der gerne vil køre i dieselbil.

Det er skønt at sejle

Og kongeskibet bruger en del mere brændstof, end mange danske bilister når at tanke i deres livstid: Gerne 260.000 liter på et år, som altså forstyrrer miljøet i høj grad, bl.a. ved at kaste sod op i atmosfæren, som lander på Grønland og er med til at varme indlandsisen op.

Kong Charles
Selv om briterne gerne betaler en halv milliard for at krone kong Charles, 74, så satte de grænsen ved et kongeskib. I 90’erne blev det sparet væk af politikerne, og kongen må altså finde rundt i riget på anden vis nu. Faktisk er det kun Danmark og Norge, der stadig har et fungerende kongeskib i 2023.
 Foto: Ritzau Scanpix

Men Margrethe har bestemt ingen planer om at sende sin yacht til ophug, for hun elsker det, når det endelig lader sig gøre at komme ud at sejle i den.

– Det er altid en glæde. Det er virkelig altid en glæde. Det er meget vigtigt, at folk møder os. Man skulle gerne være et samlingspunkt for sit land. Det er en stor forpligtelse, men det er en meget glad forpligtelse, sagde hun i TV 2-dokumentaren ”Et liv som dronning”.

Sponsoreret indhold