Fra slot til skrot: Dronning Margrethe får ikke et nyt skib

25 millioner kroner koster det, at de kongelige kan bruge det som hotel.

25 millioner kroner koster det, at de kongelige kan bruge det som hotel.

(Foto: Jesper Sunesen)

Når de kongelige anløber en by i kongeskibet, står de oven på en skrotbunke, der nærmest kunne være holdt sammen af gaffatape, og som hvert år er en hundedyr fornøjelse for skatteyderne.

Og for nylig stod det klart, at skibet, der næste år kan fejre sin 90-års fødselsdag, får mere og mere svært ved at levere til trods for mange og meget dyre reparationer gennem årene. På vej mod Færøerne måtte skibet give op og vende tilbage til Danmark for endnu engang at blive fikset.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Afdøde prins Henrik elskede skibet og brugte det ofte privat, når han skulle på jagt på Bornholm eller til sejlads i Vestfrankrig. (Foto: Michael Medgyesi)

SE og HØR har kigget på udgifterne til kongeskibet, der hvert år dræner statskassen for et stort beløb.

Kæmpe beløb

Udgifterne til brændstoffet er den mindste udgift. Forsvaret, der har udgifterne til skibet, vurderer, at der hvert år bruges brændstof for omkring 600.000 kroner, mens de mange ansatte i form af kaptajn og menige får tilsammen 9,2 millioner kroner i løn om året.

Artiklen fortsætter under billedet ...

9,2 millioner kroner koster det i lønninger til staben om året. (Foto: Lars Aarø)

Men den største udgift er at lappe sammen på skibet, der første gang hejste kommando 26. maj 1932. De konstante reparationer koster i snit 42.739 kroner om dagen. Det svarer til 15.599.735 kroner om året.

Det bringer de samlede årlige udgifter til kongeskibet op på vanvittige 25.399.735 kroner, og når realiteten er, at de kongelige ikke engang er med på skibet under sejladsen, men først stiger om bord, kort før det anløber en kaj, er skibet i virkeligheden et af verdens dyreste hoteller.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Elizabeths skib skrottet
Dronning Elizabeth var – ligesom Margrethe – særdeles glad for sit kongeskib, Royal Yacht Britannia, der havde en væsentligt kortere levetid end Dannebrog. Det var på arbejde for kongehuset fra 1953 til 1997, indtil Tony Blair proklamerede, at skibet skulle skrottes.
Ved ceremonien, hvor det blev taget ud af tjeneste, var det første gang, briterne havde set dronningen fælde en tåre, og prins Philip blev rasende over beslutningen om at droppe det.
Mens det var i tjeneste, nåede det at tilbagelægge en million sømil, men fungerer i dag som turistmagnet i Skotland, hvor årligt 300.000 mennesker ser det. (Foto: Ritzau Scanpix)

Ikke flere skibe

Når myndighederne fortsætter med at lappe på skibet, skyldes det, at de ved, at de aldrig får befolkningen med på at give de kongelige et andet, når det nuværende ikke kan mere.

Det mener kongehuseksperten Søren Jakobsen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Frederik og Mary brugte skibet, da de var på Færøerne med Vincent, Christian, Isabella og Josephine i 2018. (Foto: Hanne Juul)

– Jeg tror ikke, de vil få et nyt. Så spørgsmålet er, om man ikke vil ofre det, det koster at have det sejlende. Det vil der nok være politisk flertal for. Men rationelt set burde det hugges op, for det er meget dyrt at lade dronningen bruge det som flydende hotel, siger han.

For de godt 25 årlige millioner kroner ville den kongelige familie kunne bo på de dyreste hoteller, når de er rundt på sommertogt eller på Færøerne eller i Grønland. Og stadig spare danskerne for et stort beløb.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Margrethes skib er formentlig det sidste, familien får. (Foto: Hanne Juul)

– Det er vanvittigt. Du kan jo bygge et hotel for de her penge. Men jeg tror ikke, man vil pille ved det, fordi det betyder noget for dronningen. Man vil vedligeholde det på grund af historien, men man vil ikke give hende et nyt. Og så lukker man øjnene for omkostningerne indtil videre, slår han fast.

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close