Det frække14. oktober 2022

Vi tackler krisen med frækt undertøj og billige vibratorer

Landets største sexshop melder, at vi kun i nogen grad har ændret mønster
Salget af sexlegetøj i dansk shop har ændret karakter.
Salget af sexlegetøj i dansk shop har ændret karakter.
 Foto: Sinful.dk

Man kan ikke tænde sin mobil uden at blive mødt af alarmerende beskeder om eksplosiv inflation, stigende renter, krig i Ukraine og styrtblødende aktiemarkeder og ikke mindst krise-krise-krise:

Verden er i den grad af lava, som reality-stjerne Amalie Szigethy så smukt og forkert udtalte i de sorgløse 10'ere.

En af konsekvenserne er, at vi ændrer vores indkøbsvaner og går efter discount og tilbud i supermarkederne. Så påvirker den slags krisebevidsthed vores mere intime indkøbsvaner?

Vi tog fat i Skandinaviens suverænt største online sexshop, sinful.dk, der fra hovedsædet i Aarhus leverer sexlegetøj til danskerne (og resten af Europa). PR-ansvarlig Anders Taylor Hansen har på SE og HØR's opfordring kigget lidt i salgsstatistikken:

- Vi oplever faktisk et ret stabilt salg. Salget er stort uændret sammenholdt med september og oktober sidste år - endda med en lille vækst.

Hertil skal dog tilføjes, at sinful.dk igennem de sidste mange år har oplevet potente to-cifrede vækstprocenter i shoppens omsætning.

- Vi ser dog klart en tendens til, at vores kunder i stigende grad køber vores lidt billigere brands som fx Baseks, og at de er lidt mere tilbageholdende med at købe de helt dyre luksusprodukter, siger Hansen, der kommer med denne opløftende nyhed.

Trusser går varmt brød i shoppen:

- Det går faktisk ret godt med lingeri. Her ligger vi 12 procent over salget sidste år. Ser man isoleret på på egen serie Nortie, ligger det 22,7 procent over salget sidste år.

Derfor

Når man nu ved, at danskerne sparer på indkøb af fx elektronik og møbler, kan det umiddelbart undre, at spareiveren tilsyneladende ikke sætter voldsomt ind i forhold til dildoer, onanirør og buttplugs.

Forbrugerekspert og lektor ved Erhvervsakademi Dania, Ole Storm Jørgensen har et bud på en forklaring:

- Der er sket en udvikling på området de sidste 10-15 år. Vi er blevet mere seksuelt frigjorte, og vi er blevet bedre til at tale med hinanden om sex og samliv, og lidt karikeret sagt, kan man sige, at sexlegetøj næsten er blevet lige så normalt som at købe som en liter letmælk.

Danske Mathilde slår endnu en sex-rekord

Det 'manglende' fravalg af sexlegetøj kan ifølge Jørgensen også hænge sammen med tidens fokus på sundhed og velvære:

- Vi er efterhånden blevet så sundhedsbevidste i dag, at vi ikke sådan lige sætter vores sundhed på spil, selvom priserne stiger- Og sundhed indbefatter i dag også et sundt og aktivitet sexliv, hvor mange i dag bruger hjælpemidler og sexlegetøj i hverdagen.

Sponsoreret indhold