Det frække8. oktober 2021

Dette sextabu er endelig brudt

Sexlegetøj til mænd sælger. Især dimser til numsen er populære
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/megacli01394452_39607.jpg
 FOTO: MEGA

På det overordnede plan er der ikke mange sextabuer tilbage:

Smæk og bindelege er mainstream, og selv seniorsex er accepteret som normalt.

Porno er helt ok at se (omend du næppe vil offentliggøre din browserhistorik). Og kvinders brug af sexlegetøj har længe været normaliseret.

Omvendt har det været mere tys-tys-kildent eller decideret taberagtigt for mænd at anvendte et onanirør, en sexdukke eller en prostata-stimulator.

Men det sextabu står for fald. I hvert fald sælger sexlegetøj til mænd bedre end nogensinde. Og coronapandemien har forstærket den tendens.

Det viser data fra Skandinaviens største sexshop, sinful.dk, der har hovedsæde i Aarhus.

Så mange gør det hver dag

Også i udlandet har coronapandemien tilsyneladende sat fart i den udvikling.

I en undersøgelse udarbejdet af den svenske legetøjsproducent Lelo blandt 4000 britiske mænd oplyser 41 procent, at de under pandemien for første gang brugte sexlegetøj. Hele 16 procent bruger det nu hver dag.

Mændene angiver disse grunde: For at undersøge anal nydelse, holde længere, udforske lyster og få hurtigere orgasme.

Lelos sexpert Kate Moyle udtaler:

- Fortællingen om mænd og sexlegetøj er helt sikkert ved at ændre sig, i tak med at samfundet åbner sig for diversitetstanker om sexnydelse for både individer og par. Sexlegetøj er en god måde at bryde sexrutinerne, og de kan stimulere på uanede måder.

Rune Kjelsmark, talsmand på sinful.dk, siger til SE og HØR:

- Der er ingen tvivl om, at sexlegetøj til mænd blev meget mere populært under den første lockdown i 2020. I perioden fra den 1. april 2020 til 30. september 2020 havde vi en vækst indenfor sexlegetøj til mænd på 37 procent sammenlignet med samme periode året før. I 2019 og 2021 steg salget kun mellem 10-15 procent.

- Selvom vi lige nu har to prostata-stimulatorer i top 10 lige nu, så er det faktisk en af de kategorier, som var mere populære under den første corona-lockdown i 2020. Salget af denne kategori er nemlig faldet i 2021 sammenlignet med samme periode året før, siger Kjelsmark.

Rune Kjelsmark har dette bud på, hvorfor mandelegetøj er i vækst:

- Et langt stykke af vejen er det handler det nok om, at tabuet er brudt. Sex og sexlegetøj bliver generelt mødt meget mere med nysgerrighed end med skam. Heldigvis.

- Sexlegetøj til mænd er ikke længere udelukkende pocket pussy's i tvivlsomme materialer. Der er high-end produkter som Arcwave og LELO F1S V2, der nørder stimuli, fornemmelser og nydelse på præcis samme måde, som tidligere har været forbeholdt sexlegetøj til kvinder.

Kjelsmark udlægger statistikken:

- Ser man på tre øverste placeringer på vores top 10, så finder vi tre produkter fra Mr. Membr, og alle i et yderst livagtigt design. Man kunne fristes til at tolke det, som om at vi virkelig har manglet den fysiske kontakt til andre mennesker.

- Der findes SÅ meget sexlegetøj i futuristiske, neutrale, sjove og innovative designs, men der er altså den gode gammeldags realistiske masturbator, der overlegent stjæler sejren, siger Kjelsmark.

Numse

Ser vi på sexlegetøj til anal-stimulation, afspejler salget de seneste to år også, at vi har haft masser af tid i hjemmet og en ryddet kalender, ifølge Kjelsmark:

- Især den første del af lockdown tog vi som en oplagt mulighed for at eksperimentere! Samtidig bliver det også mere og mere anerkendt, at det at blive tilfredsstillet analt ikke har noget som helst at gøre med, om man er tiltrukket af mænd eller ej.

- Uanset om man er til det ene eller det andet, så har mænd et erogent punkt bagtil, som ved stimulation kan give intense orgasmer. Og til det er en prostata stimulator som Sinful Force Opladelig Fjernbetjent Prostata Vibrator absolut genial, mener pressechefen fra sinful.dk.

[node:aller-poll]

Sponsoreret indhold