Zobel taber retssag

Rigmor Zobels retssag mod SE og HØR endte med, at hun ikke får en rød øre - hun skal tværtimod betale sagens omkostninger.

Rigmor Zobels retssag mod SE og HØR endte med, at hun ikke får en rød øre - hun skal tværtimod betale sagens omkostninger.

(Foto: Thomas Laursen)

 

Rigmor Zobel Ravn led et sviende nederlag, da Retten på Frederiksberg i dag afsagde dom i en sag, som jetsetkvinden havde anlagt mod SE og HØRs chefredaktør Niels Pinborg.

Rigmor Zobel, som er uddannet advokat, havde krævet en godtgørelse på 70.000 kr., fordi hun mener, at SE og HØR i en række artikler om en færdselssag, hvor hun og hendes søn og datter var hovedpersoner, havde krænket hende og børnene.

For eksempel følte Rigmor Zobel sig krænket sig over, at SE og HØR havde brugt vendingen "Rigmor Zobel kunne i dag forlade Københavns Byret som en fri kvinde". Vendingen benyttede SE og HØR, efter Zobel blev frikendt i en banal færdselssag, der handlede om, hvorvidt hendes datter havde været fastspændt i bilen eller ej.

I færdselssagen, som blev ført i Københavns Byret i oktober 2014, anmodede Rigmor Zobels advokat om navneforbud, men det afslog dommeren med begrundelsen, at der var tale om en mindre færdselssag, og en omtale af Rigmor Zobel i den forbindelse ville ikke medføre nogen krænkelse.

Frederiksbergs byretsdommer Mads Bjerre Østergaard var helt uenig i Rigmor Zobels vurdering af SE og HØRs handlemåde og frikendte ugebladet.

Chefredaktør Niels Pinborg havde ventet en frifindelse:

- Jeg vil sige helt ærligt, at jeg vil have været rystet, hvis jeg ikke var blevet frifundet. Sagen her handler nemlig helt principielt om, hvorvidt man kan referere fra åbne retsmøder - et centralt grundprincip i hele vores grundlovssikrede ytringsfrihed.

- Min frygt har været, at dommeren ville falde for fristelsen og tilkende en eller anden erkendtlighed til Zobel for at få fred. Det var oplevelsen, da pressenævnet for et år siden efterhånden gav os kritik for at skrive banaliteter. Men det gjorde dommeren ikke, og en dom mod mig var blevet anket på stedet. Ikke så meget på grund af en eventuel erstatning, men fordi det helt præcist er ytringsfriheden, der har været på spil.

- Så jeg er glad for, at det er et kulørt ugeblad, der slår et slag for pressefriheden og jeg er ikke mindst glad for, at der nu er to streger under, at det vi laver på SE og HØR er helt efter bogen, siger Niels Pinborg.

Dommen dikterer, at Rigmor Zobel inden 14 dage betale SE og HØR 40.000 kr. i sagsomkostninger, med mindre hun anker. I forvejen har hun betalt godt 35.000 kr. i sagsomkostninger, fordi hendes advokat oprindelig havde anlagt sagen mod den forkerte.

Find din favorit kendis her:

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close