Nyheder29. juli 2021

Teleselskab får kritik: Snød kunder for penge

Du har ret til at få hele dit tilgodehavende retur, hvis du opsiger abonnementet
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/mega508934_001.jpg
 Foto: MEGA

Det er ikke kun alternativt, men også ulovligt at holde penge tilbage, som kunderne - der opsiger deres mobilabonnement - har til gode.

Det har Forbrugerombudsmanden netop afgjort i en sag om et teleselskab, der nægtede at udbetale hele beløbet, hvis kunden havde mindre end 100 kroner stående på sin saldo.

Ulovlig praksis

Det er Teleselskabet Telenabler ApS, der via hjemmesiden fastnet.nu har haft den praksis, som var indskrevet i aftalen med kunderne:

"Fastnet.nu opgør parternes mellemværende på tidspunktet for aftalens udløb og tilbagebetaler eller opkræver et differencebeløb, hvis dette overstiger 100 kroner."

Problemet er bare, at den formulering er klart ulovlig. Og den er nu fjernet, efter ombudsmanden har grebet ind.

"Forbrugerne har ret til at få de penge, de har til gode hos virksomheder efter at have opsagt et abonnement, tilbagebetalt."

"Det gælder uanset beløbets størrelse," lyder det torsdag i en udtalelse fra forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen.

FÅ PENGENE RETUR

Hos teleselskabet erkender man i dag, at dets praksis ikke er i orden.

Det betyder også, at hvis du har været kunde på fastnet.nu og ikke fået hele din forudbetaling retur efter en opsigelse, kan du nu forlange at få det.

Det kræver dog, at man henvender sig til selskabet. Tilbagebetalingen vil ikke ske automatisk.

Sponsoreret indhold