Annonce
Nyheder16 timer siden

Medie: Metrokontrollører giver hjemløse og psykisk syge falske afgifter

Har angiveligt delt CPR-numre i lukkede grupper og udskrevet afgifter til udsatte borgere, som aldrig har været i metroen - firmaet bag afviser at kommentere, men siger, at man er stolt af sine ansatte
Ifølge afsløringen har blandt andre hjemløse og psykisk syge være nemme ofre for en lille gruppe af kontrollører i den københavnske metro. OBS: Personerne på billedet har ikke noget med den konkrete sag at gøre.
Ifølge afsløringen har blandt andre hjemløse og psykisk syge være nemme ofre for en lille gruppe af kontrollører i den københavnske metro. OBS: Personerne på billedet har ikke noget med den konkrete sag at gøre.
 Arkivfoto: Ida Marie Odgaard/Ritzau Scanpix
Annonce

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til tip@seoghoer.dk

LÆS OGSÅ: Metro-medarbejder misbrugte stilling til at snage i kvindes privatliv

Hver dag rejser tusindvis af passagerer med metroen i København. Og de gør det uden at ane, at enkelte kontrollører angiveligt har udnyttet deres stilling til at oprette falske afgifter.

Det viser dokumentation, som B.T. er i besiddelse af.

I lukkede samtalegrupper på Messenger har metrokontrollører delt CPR-numre på blandt andet hjemløse og psykisk syge.

Disse dybt private oplysninger er ifølge flere kilder blevet brugt til at oprette afgifter på 750 kroner, selvom de pågældende personer ikke har været til stede i metroen.

- Man gemmer og deler CPR-numre på folk, som man ved ikke vil klage eller måske overhovedet opdage afgiften, fortæller en nuværende metroansat, som ønsker at være anonym.

Annonce

Beskederne i de hemmelige grupper afslører samtidig en rå og kynisk tone om udvalgte kunder. I ét tilfælde skriver en kontrollør efter at have udstedt en afgift:

"Han skal flækkes. Så skal der laves gæld til metro wallah," lyder det i beskeden, som handler om en rejsende, der har fået en afgift.

Ifølge fire tidligere og nuværende metroansatte er der tale om et kendt fænomen internt, også selvom kontrollørerne ikke får mere i løn, hvis de udskriver flere afgifter.

Annonce

Kilderne forklarer, at den vanvittige opførsel i stedet skyldes et internt afgiftsfokus.

Ledelsen belønner høje afgiftsantal med blandt andet is og slik, mens medarbejdere bliver konfronteret, hvis de ikke fanger nok uden billet i metroen.

Firmaet Metro Service har ikke ønsket at kommentere konkrete sager, men oplyser i en skriftlig udtalelse, at man tager misbrug af beføjelser alvorligt og "er stolt af sine medarbejdere".

Annonce

Sponsoreret indhold