Jørgen Leth forgyldt: Tjener formuer på sin stemme

Jørgen Leth

Jørgen Leth

(Foto: Dan Mariegaard)

Åbne døren, lukke den, åbne, lukke. Lyden af døren. Hvor skal vi hen?

Jørgen Leths nasale stemme og staccatoagtige levering er ikke til at tage fejl af, når han gør reklame for den franske bilgigant Citroën.

Men de gyldne gloser kommer ikke gratis, for den efterhånden legendariske filmmager er dyr. Meget dyr.

Først indtalte han den fædrelandskærlige reklame for Landbrug & Fødevarer, så blev han hyret til at lægge stemme til stoppestederne på Letbanen i Aarhus, og nu er det altså Citroën, der har den store pengepung fremme.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Jørgen Leth

Frank Hvam og Casper Christensen har taget den gamle filmmand til sig. Her er ”Klovn”-skaberne til Jørgens 75-års fødselsdag. (Foto: All Over)

Jørgen Leth inkasserer millioner

Det vurderer PR-eksperten Henrik Byager, som mener, at 80-årige Jørgen Leth kan noget helt særligt.

– Han har en unik position i vores fælles øregang, og derfor får han muligheden for at tjene en masse penge. Hans stemme er en af de mest genkendelige stemmer i Danmark, og den har en fantastisk lyd og klang. En million kroner lyder ikke helt skævt for reklamen med Citroën, siger Byager.

Lige præcis én million kroner var da også, hvad Jørgen Leth forlangte for at gøre reklame for ”et fransk bilfirma”, skrev Euroman i september sidste år, så noget tyder på, at han har fået sin vilje, og at franskmændene har måttet hoste op.

I samme interview bekendtgjorde kommentatoren, at han er bevidst om værdien af sin stemme og i det hele taget er blevet for gammel til at arbejde gratis.

Andre personligheder som skuespilleren Henning Jensen og kollegaen Lars Mikkelsen har også brugt stemmen i reklamefilm, men den rutinerede Tour de France-kommentator er alligevel noget specielt, lyder det fra Henrik Byager.

– Med de to skuespillere køber man en professionel stemme. Med Jørgen Leth køber man også personlighed. Han læser jo tekster op på samme måde, uanset hvilket produkt det er for, siger PR-manden.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Jørgen Leth

Hans Pilgaard har været med til at gøre Jørgen Leth kult i programmerne ”Mit Frankrig” og ”Mit Spanien”. (Foto: All Over)

Jørgen Leth: Kult på sine gamle dage

Pengeregnen kommer efter et par år, hvor Jørgen Leth nærmest er blevet kult for sin vrissenhed og ærlighed i rejseprogrammer med Hans Pilgaard. Samme serie, hvor man fandt ud af, at Jørgen Leth elsker Magnum-is, eller ”Machnum”, som han udtaler det. Det fik straks Frisko til at sende et parti gratis is som tak for god reklame.

Den utrolige succes kommer efter en periode med alt andet end medvind. I 2005 udkom selvbiografien ”Det uperfekte menneske”, hvor forfatteren beskrev forholdet til en bare 17-årig haitiansk pige og derefter blev beskyldt for at holde sexslaver.

Efterfølgende blev Jørgen Leth fyret fra TV2 og frasagde sig titlen som honorær konsul i Haiti. Balladen er dog lykkeligt glemt i dag, og han kan vælge og vrage mellem jobtilbud.

– Nu er han vores alle sammens flinke onkel Jørgen med fantastisk viden om rigtig mange ting. Han har nærmest fået mytisk status, lyder vurderingen fra Henrik Byager. 

Det har ikke været muligt at få en kommentar fra Citroën eller Jørgen Leth.

Find din favorit kendis her:

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close