Nyheder17. juni 2016

Dronningen af Facebook

Du kan nu komme tættere på de kongelige, som er kommet på både Facebook og Instagram. Og Margrethe har allerede overhalet en række kendte. SE og HØR har samlet et stort galleri med kendte, der allerede er blevet overhalet af dronningen
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/instagram_dronningen.jpg
 Foto: Kongehuset

Det danske kongehus trådte for alvor ind i den moderne tidsalder, da man d. 31. maj kom på Facebook og Instagram.

Begge profiler har allerede opnået stor succes, og følgertallene stiger for hver dag, der går.

I skrivende stund har kongehuset 44.900 følgere på Instagram, hvor det første billede er taget af kronprinsen selv. På Facebook er der knap dobbelt så mange følgere, nemlig 80.100.

Der er stadig langt op til det svenske kongehus, der har 193.000 følgere på Instagram og mere end 450.000 på Facebook.

Det norske kongehus har endnu ikke foldet sig ud på Instagram, men i stedet kastet sig over Twitter, hvor over 85.000 følger de kongelige. På Facebook har de 209.000 følgere.

Tvivlsomt fænomen
Selv om kongehuset allerede høster masser af omtale og følgere, mener Ib Potter, der er online-marketingchef for marketingfirmaet Co3, ikke, at kongehuset går hen ig bliver et internetfænomen.

Han siger, at kongehuset lige nu bruger de sociale medier til at nå ud til de danskere, der i forvejen har interesse for de kongelige. Skulle de få lyst til at gå viralt med deres indlæg, har Ib Potter dog et forslag til, hvad de skal gøre.

- Hvis kongehuset skal blive et fænomen, skal de bryde med forventningen, vi danskere har til, hvordan kongehuset vil bruge de sociale medier. Men det kræver omtanke, finesse og mod, siger han til SE og HØR.

De kongelige med filter
Ib Potter mener, at der er en klar grund til, at kongehuset nu er på sociale medier:

- Ved at tage de sociale medier i brug, har kongehuset fået en unik mulighed for at nå danskerne med de indtryk og budskaber, som kongehuset ønsker.

Og det er også det, kongehuset selv har meldt ud:

- Med de nye platforme har vi som supplement til den øvrige medieomtale mulighed for i højere grad direkte at fortælle danskerne om kongehuset, den kongelige familie og kongehusets rolle i samfundet, siger hofmarskal Michael Ehrenreich i en pressemeddelelse.

Danskerne skal derfor ikke forvente, at der nu kommer gør-det-selv-videoer fra kronprinsen eller badetøjsselfies fra prinsesse Marie.

Det ændrer dog ikke på, at kongehuset allerede har slået flere kendte danskere på både Facebook og Instagram, hvis man kigger på antallet af følgere, og tallet bare stiger.

Se hvem kongehuset har overhalet på de sociale medier i galleriet nedenfor.

Kongehuset og kendtes følgere på de sociale medier

https://imgix.seoghoer.dk/mit_se_og_hoer_115.png

Sponsoreret indhold