Nyheder23. september 2022

Cathrine og familien er strandet i Tyrkiet: Ferien kommer til at koste os over 100.000 kroner

En lækker solferie til Tyrkiet har udviklet sig til at sandt mareridt for Cathrine Bille, efter at rejseselskabet Detur har lukket sin forretning i landet
Cathrine Bille er afsted med sin mand og parrets to drenge på fem og syv år. Cathrines svoger er også med på ferien med sin kone og deres to drenge på fem og otte år. Herudover er svigermor også med på rejsen. 
Cathrine Bille er afsted med sin mand og parrets to drenge på fem og syv år. Cathrines svoger er også med på ferien med sin kone og deres to drenge på fem og otte år. Herudover er svigermor også med på rejsen.
 Foto: Privat

- Da jeg gik op på hotelværelset, havde jeg bare en rigtig dårlig mavefornemmelse.

Sådan forklarer Cathrine Bille til SE og HØR sin oplevelse, da hun torsdag aften var på vej op fra poolen på sit hotel Granada Luxury Belek i Antalya i Tyrkiet.

For ni måneder siden havde hun bestilt en rejse til feriebyen for ni personer – hendes mand, deres to børn, mandens bror, hans kone og deres to børn samt Cathrines svigermor.

Ferien startede ellers som den skulle for Cathrine Bille og hendes familie, men det ændrede sig brat torsdag eftermiddag.
Ferien startede ellers som den skulle for Cathrine Bille og hendes familie, men det ændrede sig brat torsdag eftermiddag.
 Foto: Privat

Onsdag aften havde Cathrine og hendes familie godt læst, at rejseselskabet Detur var blevet solgt, og selskabet gået i skjul.

Det betød, at flere tyrkiske hoteller har krævet betaling af de danske hotelgæster, selv om de allerede har betalt Detur for rejse og hotel.

Og ganske rigtigt. Familien Bille var blevet låst ude af deres værelse, hvor alle deres ting lå. Også pas og penge.

- Hotellet fortalte os, at Deturs tyrkiske afdeling var gået konkurs.

Strandet i hotellobbyen i badetøj og hawaiiskjorte begyndte en længere forhandling med hotellet.

- Min mand og hans bror begynder at snakke med dem. De ville pludselig have 40.000 kroner for at give adgang til værelserne. Vi har allerede betalt 50.000 kroner for rejsen til Detur, siger Cathrine Bille.

Familien nægtede at betale det høje beløb, men det var hotelpersonalet ikke tilfredse med. I stedet blev de alle truet med at blive meldt til politiet, hvis de ikke pungede ud.

Til sidst blev Cathrines mand og bror ført ud i et baglokale, og her greb panikken for alvor i Cathrine.

- Der tænkte jeg virkelig, ”hvad sker der nu?”.

Det viste sig, at være en regulær forhandlingsteknik, der var i gang.

Familien blev nu tilbudt at få fem minutter til at rydde deres værelse. Pris? 15.000 kroner.

- Det blev vi jo nødt til at takke ja til, så vi betalte, fortæller Cathrine Bille.

De fire børn har gudskelov kunne få tiden til at gå med lidt Ipad-tid, når familierne har været strandet i hotellobbyen. 
De fire børn har gudskelov kunne få tiden til at gå med lidt Ipad-tid, når familierne har været strandet i hotellobbyen.
 Foto: Privat

Ikke sikkert, flybilletterne gælder

Alt imens at miseren udspillede sig, forsøgte Cathrine Bille at få fat i Detur, men det har vist sig at være helt umuligt.

- Der er bare helt slukket, når man ringer. Forsøger man at ringe inden for den oplyste åbningstid, bliver der bare lagt på. Og de svarer ikke på vores mails, siger Cathrine Bille.

Efterfølgende blev familierne ført ud til nogle taxaer, der kørte dem til lufthavnen.

Her kunne familien ikke få bekræftet, om de stadig ville kunne komme med deres fly på søndag.

Der er til og med en stor sandsynlighed for, at flyet bliver aflyst, fordi mange nok har fundet alternative måder at komme til Danmark på, har familierne fået oplyst.

Med fire sultne drenge, der ikke havde fået mad i mange timer, måtte Cathrine og resten af flokken i stedet ud klokken 23 og finde et hotel, de kunne overnatte på til søndag.

- Lige nu har vi nok brugt 30.000 kroner udover de 50.000 kroner, som vi har betalt til Detur. Vi står til at skulle bruge mellem 20.000 og 25.000 kroner på flybilletter. Rejsen kommer til at koste os langt over 100.000 kroner.

Chancen for at se de nogle af penge igen, er til og med ikke særlig god. Når Cathrine Bille har forsøgt at kontakte sit forsikringsselskab, får hun nemlig en kedelig nyhed.

- Vi har tre forskellige rejseforsikringer, men de siger, at de ikke kan gøre noget. For den situation, vi er i, den dækker de ikke.

- Vi har kontaktet rejsegarantifonden, men de gør ikke noget, når Detur ikke er gået konkurs. Så lige nu er alt for egen regning.

Det siger Detur

Detur skriver på sin hjemmeside, at man vil blive kontaktet af kundeservice, hvis man er berørt af aflyste afgange.

"De rejsende, der er berørt af aflyste afgange, vil blive kontaktet af Detur kundesupport i afrejserækkefølge baseret på den nærmeste afrejsedato først."

Detur brød fredag morgen tavsheden over for SE og HØR.

I et skriftlig svar gav rejseselskabet udtryk for, at det har været udsat for et "svindelnummer."

Torsdag kunne SE og HØR berette, at Deturs kunder var strandet på deres respektive feriedestinationer.

Kunderne havde modtaget en faxbesked om, at de selv skulle betale for værelserne, de allerede havde betalt for en gang.

Ifølge Detur er der dog tale om en falsk fax-besked.

- Ingen gæster bør betale hotellet direkte for en tur, de allerede har betalt for. Hotellerne har hverken juridisk eller moralsk ret til at kræve betaling fra gæsterne, skriver Detur til SE og HØR.

Rejseselskabet deler dog ingen information om, hvad deres kunder, der har betalt for at blive på hotelværelserne, skal gøre.

Ydermere skriver Detur, at de grundet økonomiske udfordringer, har besluttet sig for at starte virksomheden om med en kapitalrekonstruktion.

Det betyder, at rejseselskabet sættet på midlertidigt hold, og at alle rejser for resten af året vil blive aflyst.

Tilbage sidder familierne og føler sig rigtig dårligt behandlet af Detur. Værst er følelsen af, at det ikke virker tilfældigt.

- Det hele virker så korrupt. Så planlagt. Jeg har grædt nonstop siden i går.

- Jeg er bare mega vred på Detur, siger Cathrine Bille, der har set muligheden for at gå til medierne, som den sidste udvej for at få noget retfærdighed ind i sagen.

SE og HØR har været i kontakt med en anden Detur-kunde Jesper, der fortæller om en noget anden meddelelse fra Detur, end den rejseselskabet selv har fortalt.

Læs mere om det her.

Sponsoreret indhold