
Sejler Dannebrog virkelig så hurtigt med kong Frederik og dronning Mary?

LÆS OGSÅ: Derfor er prinsesse Josephine ikke i skole
"D.M. Kongen og Dronningen går i land på kajen Bursatangi i Tórshavn fra Kongeskibet Dannebrog."
Sådan lyder første punkt i programmet for det kongelige besøg på Færøerne, som hoffet har offentliggjort på deres hjemmeside.
Og ganske rigtigt gik Frederik og Mary i land fra det imponerende skib, der har været kongefamiliens transport på vandet siden 1932.
Men den årvågne undersåt vil nok tænke en ekstra gang - for så vi ikke kongen, dronningen og prinsesse Josephine alle være i gang i de københavnske gader så sent som mandag aften på direkte fjernsyn? Og sad de ikke derhjemme og nød en portion pasta med kødsovs bagefter? Påmønstrede de så kongeskibet lige efter middagen og de mange løbeture?
Svaret på det sidste spørgsmål er sandsynligvis nej.
For det er ofte tidligere foregået således, at kongeskibet er sejlet i forvejen uden konge eller dronning ombord. De kongelige er i stedet fløjet til deres destination - og er først ankommet til skibet ganske tæt på destinationen.
Kongeskibet fungerer så som "flydende hotel" for de kongelige, når de rejser. Men ikke som decideret transportmiddel.
Dermed brænder det ellers så klimabevidste kongepar gerne CO2 af på både en flyvetur og en sejlads, når de rejser i nationens interesse.
Sådan er det sandsynligvis også foregået denne gang, hvor kongen, dronningen og prinsesse Josephine allerede tirsdag, altså dagen efter Royal Run, ankom til Færøerne.
Ifølge myshiptracking.com ankom kongeskibet da også til Færøerne allerede i lørdags.
Om kongeparret faktisk er fløjet til Færøerne, får vi svar på, når Forsvaret senere i år udgiver deres kvartalsoversigt over udgifter til kongehuset. Det er nemlig Forsvaret, der betaler, når Frederik og Mary flyver rundt i ind- eller udland for at passe deres opgaver.
Det er også Forsvaret, der betaler for kongeskibet Dannebrog. Og det er ikke kun besætning, der skal bruges for at få den ældre dame ud på det åbne hav. Der skal også bruges diesel.
I 2024 alene brændte kongeskibet Dannebrog 283.000 liter diesel af.
Det koster kroner, og det udleder CO2. SE og HØR har tidligere beskrevet, at kongeskibet hvert år udleder 675 tons CO2 - en gennemsnitsdansker udleder på et år 17 tons.
Men det gør faktisk mere end at udlede CO2, fordi motoren netop er så gammel. I 1980 var der ikke noget, der hed partikelfiltre til dieselmotorer, så det har Dannebrog altså ikke.
Dieselregningen alene lød sidste år på 2,2 millioner, men alt i alt kostede det at holde skibet flydende med besætning og andre udgifter hele 49,3 millioner kroner fra forsvarsbudgettet.
Det officielle program for besøget på Færøerne varer tre dage og slutter fredag aften med en reception - såmænd på kongeskibet Dannebrog.
Undervejs besøger de flere forskellige steder i øgruppen - og her sejler de fra sted til sted i deres imponerende skib.
