Kongelige19 timer siden

Kong Frederiks yacht Dannebrog koster både kassen og klimaet

Det er en dyr og osende sommertradition, som kongeparret i dag holder i live, når de sætter gang i kongeskibet Dannebrogs sommersæson
Kong Frederik og dronning Mary på kongeskibet
Kong Frederik og dronning Mary skal igen i år sejle rundt i deres elskede yacht, Dannebrog.
 Foto: Hanne Juul

LÆS OGSÅ: Kong Frederik brændte formue af

Klokken 12.30 i dag går kong Frederik og dronning Mary ombord på kongeskibet Dannebrog og begynder dermed årets sæson på yachten, som har været kongehusets siden 1932.

Meget er sket på de næsten 100 år, der er gået, siden skibet blev bygget. Klimaet har for eksempel ændret sig, og indlandsisen i Grønland bliver der mindre og mindre af. Det har Dannebrog nok været medvirkende til.

Motoren i kongeskibet er fra 1981, og den bruger diesel - store mængder diesel. I 2024 alene brændte kongeskibet Dannebrog 283.000 liter diesel af.

Det koster kroner, og det udleder CO2. SE og HØR har tidligere beskrevet, at kongeskibet hvert år udleder 675 tons CO2 - en gennemsnitsdansker udleder på et år 17 tons.

Kongeskibet Dannebrog
Flot er det, det gamle skib, som altså bare er syv år fra 100-års jubilæum.
 Foto: Hanne Juul

Men det gør faktisk mere end at udlede CO2, fordi motoren netop er så gammel. I 1980 var der ikke noget, der hed partikelfiltre til dieselmotorer, så det har Dannebrog altså ikke.

I dag er det forbudt at køre rundt i Københavns gader i en dieselbil uden partikelfilter. Partiklerne fra en gammel dieselmotor skader luften i alt for høj grad, og er skyld i masser af sygdomme.

Og så har partiklerne en særligt uheldig klimabieffekt: De ender langt oppe i luften og lægger sig alle mulige steder på kloden.

Sejler Dannebrog rundt i danske farvande, lægger nogle af partiklerne sig også på den grønlandske indlandsis, og er med til at skabe en klimakatastrofe deroppe, fordi partiklerne gør isen mørkere - og den derfor bliver varmere, når solen skinner på den. Og som enhver sommerglad snackspiser ved: Varm is smelter.

– Vi sælger vindmøller og isolering til hele verden, og så er det på en eller anden måde pinligt, at kongefamilien sejler rundt i en gammel skude set med grønne briller, lød det fra seniorrådgiver Kåre Press-Kristensen fra Rådet for Grøn Omstilling, da SE og HØR undersøgte kongeskibets dieselforbrug i 2020.

Men det er ikke kun klimaet og helbredet, der betaler regningen for, at kongefamilien kan sejle rundt i Dannebrog. Forsvaret må også punge ud.

Dieselregningen alene lød sidste år på 2,2 millioner, men alt i alt kostede det at holde skibet flydende med besætning og andre udgifter hele 49,3 millioner kroner fra forsvarsbudgettet.

Forsvaret er dog vant til at bruge penge på kongehusets transport. For eksempel fløj de Frederik og Mary rundt i verden for 2 millioner sidste år.

Dannebrog har dog også andre opgaver end at fragte kongen og dronningen rundt. Dannebrog fungerer også som et uddannelsesskib for de værnepligtige, og anvendes desuden også eftersøgnings- og redningsopgaver.

Kongeparrets planlagte sommertogt bringer i år Frederik og Mary til Frederikshavn, Læsø og Samsø til august.

Sponsoreret indhold