Kongelige25. marts 2019

Her er hemmeligheden bag prins Henriks valg

Var det, fordi Bjørn Nørgaard i sin tid kaldte ham en ”opretstående lort”, at prins Henrik nægtede at blive begravet under kunstprofessorens sarkofag?
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/bjoern_noergaard_og_prins_henrik_foto_jesper_sunesen.jpg
 (Foto: Jesper Sunesen)

Mystikken om, hvorfor prins Henrik i månederne inden sin død fravalgte at blive begravet under glassarkofagen i Roskilde Domkirke, blussede forleden op på ny.

Det skete, da Radio24syv i et interview med kunstneren Victor Stilling afslørede, at et kontroversielt kunstværk af Bjørn Nørgaard har fået nyt liv.

I den mest omdiskuterede del af ”værket” ”Bring me Water” fra 1969 kalder Bjørn Nørgaard nemlig prins Henrik for en ”opretstående lort”.

Desuden er Nørgaards plakat krydret med udsagn som ”Kongen er bøsse”, ”Dronning Ingrid er frigid” og ”Margrethe skulle ha’ en pik i skrævet”.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/foto_af_gobelin_lavet_af_victor_stilling_og_carsten_-_foto_peter_grosen_2.jpg
 (Foto: Peter Grosen)

Denne nye gobelinversion af Bjørn Nørgaards glemte værk blev forleden udstillet i København. (Foto: Peter Grosen)

Kunstprofessor Nørgaard giver også dronning Margrethes søstre Benedikte og Anne-Marie et svirp:

”De tre prinsesser er bortførte arbejderbørn, som staten har købt af ungdomsforsorgen”, postuleres det.

Stærk kost

”Værket” lavede Bjørn Nørgaard som 21-årig, og da han sendte det ind til en kunstudstilling, var det for stærk kost for censorerne, der ikke ville tillade, at kongen – Frederik 9. – blev hængt ud som homoseksuel.

– Det har samme karakter som racediskrimination, argumenterede Akademirådet.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/foto_af_gobelin_lavet_af_victor_stilling_og_carsten_-_foto_peter_grosen_3.jpg
 (Foto: Peter Grosen)

Et kæmpetryk af Akademirådets begrundelse for afvisningen er blevet et kunstværk i Galleri Bearnaise – et stenkast fra Amalienborg. (Foto: Peter Grosen)

A4-siden med Nørgaards grænseoverskridende ytringer blev derfor gemt væk, og i mange år har den været glemt.

Lige indtil kunstnerne Victor Stilling og Carsten Johansen for få år siden fandt en omtale af plakaten i kunstmuseet MOMAs arkiver i New York.

Da de efterfølgende fandt Nørgaards kongehuskritiske kunstværk i en tryksag i et antikvariat, besluttede de at genoplive det:

Stilling og Johansen fik produceret en gobelin i formatet 1,6 x 2 meter prydet med Bjørn Nørgaards omdiskuterede kunstværk.

Paradoksalt nok har netop Nørgaard siden gjort det til en levevej at være hofkunstner.

Ikke mindst med et helt særligt forhold til gobeliner, idet han netop står bag den berømte serie, der skildrer danmarkshistorien – og som siden 2000 har hængt i Riddersalen på Christiansborg.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/gobelin_bjoern_noergaard_-_foto_bn.jpg
 (Foto: Bjørn Nørgaard)

På Christiansborgs gobeliner skildrer Bjørn Nørgaard prins Henrik, som han næppe så sig selv: Ydmyg og med hatten i hånden. (Foto: Bjørn Nørgaard)

Dronning Margrethe og prins Henrik er naturligvis også portrætteret på en af gobelinerne: En ydmyg Henrik med hatten i hånden, Margrethe som forsørger og overhoved.

Nørgaards fortolkning af prinsen ligger med andre ord altså lysår fra Henriks opfattelse af sig selv som familiens overhoved.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/dronning_margrethe_og_prins_henrik_foto_claus_poulsen.jpg
 (Foto: Claus Poulsen)

Dronningen er kendt for sin store interesse for kunst. Det samme var Henrik, som også havde masser af humor – men måske ikke nok til at forstå Bjørn Nørgaard. (Foto: Claus Poulsen)

Udspekuleret hævn

Produktionen af Victor Stillings og Carsten Johansens gobelin fandt sted i Holland, og det tog tre uger, før vævningen med de 30 kilometer bomuldssnor sidste år blev færdig.

I sidste uge blev gobelinen så udstillet på Galleri Bearnaise i Bredgade 67 i København – få hundrede meter fra Amalienborg.

Originalversionen med Bjørn Nørgaards nedsættende kommentarer om kongefamilien befinder sig i kobberstiksamlingen på Statens Museum for Kunst – men her har en ukendt gerningsmand malet de kontroversielle sætninger over med tus.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/foto_af_gobelin_lavet_af_victor_stilling_og_carsten_-_foto_peter_grosen.jpg
 (Foto: Peter Grosen)

Print af originalværket, som en ukendt gerningsmand har malet over med tus, er nu kunst. De er fremstillet i 100 eksemplarer og sælges for 800 kr. pr. stk. (Foto: Peter Grosen)

Selv om Bjørn Nørgaards motiver for at ødelægge ”værket” er åbenbare, så afviser han i Radio24syv at kende noget til hærværket.

Det vil til evig tid forblive et mysterium, om prins Henriks fravalg af Bjørn Nørgaards sarkofag er en udspekuleret hævn – en slags ”tak for sidst” for de ringeagtende ytringer, som den nu 71-årige kunstner i sin ungdom fremsatte over for prinsen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

https://imgix.seoghoer.dk/bjoern_noergaard_foto_ritzau_scanpix.jpg
 (Foto: Ritzau Scanpix)

Bjørn Nørgaard med en model af sarkofagen, som nu står i Roskilde Domkirke og venter på dronningen – Henrik sagde nej tak til at ligge under den. (Foto: Ritzau Scanpix)

I Radio24syvs program ”AK24syv” forklarer Bjørn Nørgaard sit ”værk”:

– Ordene er brugt i en kunstnerisk sammenhæng.

I 60’erne satte man autoriteter og værdier på prøve. Man har gjort det, man har gjort. Det står ikke til at ændre.

Noget er lidt mere begavet og heldigt end noget andet, og det må historien afgøre, mener Nørgaard.

Læs meget mere om kongehuset i dennes uges SE og HØR, der er på gaden nu.

Sponsoreret indhold