Kongelige 2. juni 2020

Frederik og Mary tager kontrol: Helt ny stil

Kronprinseparret lancerer en charmeoffensiv på de sociale medier. Og det er klogt, mener ekspert.
For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

Et sandt opgør med fortiden udspiller sig lige nu i kongehuset.

Således er Frederik og Mary begyndt at kommunikere med danskerne på en helt ny måde.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Et utroligt afslappet kronprinspar viser hjemmeskoene frem, mens de ser teater på tv. (Foto: Instagram (Kongehuset)

Det er alment kendt, at dronning Margrethe ikke engang bruger en mobiltelefon.

Kronprinsparret derimod bruger nu netop mobilen som en forlænget arm for at nå ud til danskerne – ikke mindst under coronakrisen.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Frederik viste forleden, at prins Christian, 14, også er meget sportsinteresseret.
Her træner far og søn med e-sportsholdet Astralis. (Foto: Instagram (Kongehuset)

– Man skal love for, at de har ændret stil. Jeg tror, de satte sig ned efter Verbier-skandalen og fandt frem til, at de skulle kommunikere på en ny måde.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

For at vise, at han er, som danskerne er flest, tændte Frederik lys i vinduerne på Fredensborg 4. maj. (Foto: Instagram (Kongehuset)

De havde brug for det, siger kommunikationsrådgiver fra WeDoCommunication Anna Thygesen til SE og HØR.

I januar og februar oplevede kronprinsparret en sand mediestorm, efter det kom frem, at de havde købt en skihytte til 10 millioner kroner, som de samtidig lejede ud på udlejningssitet Airbnb.

Mange kritiserede dem for at holde jetset-projektet hemmeligt.

Nu kommunikerer Frederik og Mary meget klogere og kontrollerer fuldstændigt selv, hvad de deler.

Vi ser dem sidde derhjemme med fødderne oppe, vi er med kronprinsen til frisør. Vi får en hel masse personligt, som ikke er decideret privat.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Kronprinsens klipning, da frisørerne genåbnede, gik viralt i hele verden. (Foto: Instagram (Kongehuset)

Men det er jo heller ikke stift, som det kan være, når de for eksempel kommer og klipper snore over på røde løbere.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Kronprinsens klipning nåede hele vej til de amerikanske medier.

Vi får en indsigt i de private gemakker på en måde, vi aldrig har fået før, forklarer Anna Thygesen.

En halv million følger med

Det er nye boller på suppen, og danskerne elsker den nye kommunikationsform.

Kongehusets Instagram-konto har fået knap en halv million følgere – og tallet bliver ved med at stige.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Nu får danskerne også at se, når de royale børn skal i skole. (Foto: Instagram (Kongehuset)

Hoveddelen af indholdet på Instagram-kontoen bliver brugt på Frederik og Mary, men selv dronningen dukker op i ny og næ.

Det er dog næppe monarkens eget arbejde. Anderledes er det med kronprinsparret – og Mary er ofte fotografen bag billederne.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Kronprinsessen tager selv mange af kongehusets Instagram-billeder. Her er det Isabella, som fylder 13 år. (Foto: Instagram (Kongehuset)

– Det skaber en helt anden nærhed, at de virker så naturlige. Også selv om de i virkeligheden jo ikke fortæller ret meget privat, siger Thygesen.

Da dronningen for nylig fyldte 80 år, gav hun en række interviews til store, danske aviser og blade. Sådan noget frygter Anna Thygesen kan forsvinde i fremtiden.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Da Royal Run blev ramt af coronakrisen, valgte Frederik og familien selv at fortælle det på de sociale medier. (Foto: Instagram (Kongehuset)

– Hvis man kigger ud i fremtiden, kan man godt forestille sig, at kronprinsen vil sige: Hvorfor skal jeg egentligt stille op til interviews, når jeg selv kan bestemme, hvad jeg vil sige på Instagram? Det kunne jeg godt frygte, siger kommunikationsrådgiveren.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Instagram (Kongehuset)

Nu viser Frederik også kontoret frem som led i kongehusets nye kommunikationsstrategi. (Foto: Instagram (Kongehuset)

Som i Hollywood

I virkeligheden minder kommunikationsformen om den, stjerner som Kim Kardashian og Justin Bieber bruger i Hollywood. I løbet af de seneste år har mange stjerner fundet ud af, at de sagtens kan kommunikere til deres fans direkte.

Artiklen fortsætter under billedet ...

(Foto: Hanne Juul)

Fremtid som superstjerner
Kronprinsparret har med deres Instagram-succes potentiale til at blive danske superstjerner i udlandet.
Parret er naturligvis allerede topcelebre i Danmark og i Australien, men deres Instagram-berømmelse kan gøre dem til stjerner i hele verden.
Frederik og Marys Instagram-konto bliver også fulgt nøje i udlandet, og da kronprins Frederik blev klippet i corona-pandemien, udløste det skriverier i stjernemekkaet Los Angeles.
People Magazine, USA's mest anerkendte underholdningsmedie, bragte historien om Frederik.
Og det har uden tvivl udløst mange følgere på den anden side af Atlanten.
Hvis Frederik og Mary fortsætter stilen, kan de hurtigt blive kæmpestore internationale Instagram-stjerner. (Foto: Hanne Juul)

– På den måde styrer de jo kommunikationen selv på deres helt egen måde. Men de skal passe lidt på, at det hele ikke bliver for konstrueret. For så kan det også gå den anden vej, siger Anna Thygesen.

Sponsoreret indhold