Regeringen vil stramme grebet om influencere: Anders Hemmingsen går med livrem og seler

LÆS OGSÅ: Slut med ”Chips Battle”: Kims lægger omstridt kampagne i graven
Sodavand, chips og chokolade må snart ikke længere lokke børn under 15 år via reklamer. Regeringen vil nemlig gøre det ulovligt at markedsføre usunde føde- og drikkevarer til børn og unge under 15 år.
Helt konkret ønsker regeringen at ændre markedsføringsloven for at gøre reklamerne forbudt, og overtrædelse af loven vil straffes med bøde.
Regeringens tiltag kommer, efter at der i 2024 var sager, hvor fødevarevirksomheder hyrede influencere med unge målgrupper til at reklamere for deres produkter.
Forbrugerrådet Tænk har tidligere fået medhold i en klage, hvor store influencere som Morten Münster og Jas og Mika lavede reklamer for chips i den såkaldte Kims Chips Battle, der er lagt i graven.
Og selvom Anders Hemmingsen selv har budt op til dans i Kims Chips Battle med sine Nationale Chips, synes han, regerings lovforslag er et glimrende tiltag.
- Jeg bakker fuldt op om, at børn og unge ikke skal eksponeres for usunde fødevarer, så det er kun godt og vigtigt, at der er fokus på det fra politisk hold, siger Anders Hemmingsen til SE og HØR.
- Jeg er meget bevidst om mit ansvar, og på trods af at +97 procent af mine følgere er over 18 år, tager jeg mine forholdsregler. Det kan f.eks. være ved at takke nej til samarbejder, sætte aldersbegrænsning på indhold eller vælge bestemte platforme fra, hvor der er mange unge. Jeg går hellere med livrem og seler end at bevæge mig ind i en gråzone.

SE og HØR har forsøgt at få en kommentar fra Morten Münster og Jas og Mika, men de har i skrivende stund ikke vendt tilbage.
Har lært meget
Kim Ege Møller, som er kommunikationschef hos Orkla, der ejer Kims, fortalte tidligere i dag, at man ikke fortsætter med ”Chips Battle”.
- Vi havde jo den sag med "Kims Chips Battle" sidste år, som medførte en kæmpestor debat - også hos os selv. Og vi lavede en del om på baggrund af det. Så vi har lært enormt meget, siger Kim Ege Møller.
Det er dog ikke slut med at bruge kendte til at reklamere eller skabe chips for Kims, der for tiden har et samarbejde med den tidligere ”X Factor”-dommer Martin Jensen.
Her forklarer Kim Ege Møller til DR, at samarbejdet har fokus på ”de unge og mod familierne og fællesskabet omkring festivaler og den slags