Kendte23. december 2015

Undersøgelse: Så mange danskere dropper sociale medier

De fleste danskere elsker sociale medier, men der er også nogen, der helt har droppet dem
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/9.42-69864633.jpg
 (Foto: AOP)

Den næste uges tid bliver der masser af jule og nytårsbilleder på Facebook. De mest kunstneriske af dem få et filter på Instagram og de sjoveste øjeblikke bliver fanget på Snapchat. Danskerne elsker sociale medier, men flere og flere dropper dem helt.

En rundspørge som Epinion har foretaget for DR viser, at 20 procent af voksne danskere bruger sociale medier sjældnere end én gang om måneden eller aldrig. Af dem svarer 70 procent, at det er et bevidst fravalg.

Det er ikke nødvendigvis en god ting, mener Lisbeth Klastrup, som forsker i sociale medier ved It-universitetet.

- Vi er ved at være der, hvor man kan sige, at de sociale medier er medier på lige fod med tv, radio og aviser. Det er bare blevet en del af vores virkelighed, og man kan opleve et tab af sociale forbindelser, hvis man melder sig ud, siger hun.

Ifølge eksperten melder flere danskere sig ud af de sociale medier, fordi de er trætte af at spilde tiden på dem.

https://imgix.seoghoer.dk/danskernessomebrug.jpg

Sponsoreret indhold