Nyheder5. juli 2021

Se listen: Scorer guld på Instagram

Får millioner for at dele blot et enkelt billede på de sociale netværker - også i Danmark er der penge at hente
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/ronaldo_instagram.png
 Foto: Instagram

Med 10 millioner kroner pr. opslag er fodboldspilleren Cristiano Ronaldo i dag verdens bedst betalte på Instagram.

Men der er også guld til de ni andre på top-10 listen, viser opgørelsen, som britiske Hopper HQ netop har offentliggjort.

Det får danske influencers

Ifølge analysefirmaet får alt fra sangerinder til fodboldspillere og filmstjerner mindst 6,5 millioner kroner, hver gang de deler en reklame til deres samlet over to milliarder følgere.

Men også herhjemme er der gode penge at hente, selvom betalingen er mere beskeden.

- De helt store - og dem er der ikke mange af - får 100.000 til 150.000 kroner, fortæller Isa Tell fra Tell Agency, der er et af de førende influencer bureauer i Danmark.

- Og det er ikke unormalt, at etablerede danske navne kan få 12.000 til 20.000 kroner.

Top 10-listen

1. Christiano Ronaldo: 10 mio. kr. pr. opslag - 309+ mio. følgere
2. Dwayne Johnson: 9,5 mio. kr. pr. opslag - 152+ mio. følgere
3. Ariane Grande: 9,45 mio. kr. pr. opslag - 249+ mio. følgere
4. Kylie Jenner: 9,3 mio. kr. pr. opslag - 245+ mio. følgere
5. Selena Gomez: 9,1 mio. kr. pr. opslag - 242+ mio. følgere
6. Kim Kardashian: 8,8 mio. kr. pr. opslag - 233+ mio. følgere
7. Lionel Messi: 7,2 mio. kr. pr. opslag - 225+ mio. følgere
8. Beyoncé Knowles: 7,1 mio. kr. pr. opslag - 190+ mio. følgere
9. Justin Bieber: 6,8 mio. kr. pr. opslag - 181+ mio. følgere
10. Kendall Jenner: 6,5 mio. kr. pr. opslag - 173+ mio. følgere

Kilde: HopperHQ.com

Rimelig pris

Trods de gigantiske summer, der er på spil, mener Isa Tell dog ikke, at beløbene er særligt høje.

- Jeg tør slet ikke tænke på, hvad Ronaldo koster i en Nike-reklame på TV3. Sådan en sponsoraftale koster jo noget højere beløb. Og der er en god forklaring på, at også danske influencers oplever stigende interesse fra virksomhederne.

- Firmaerne er villige til at betale flere penge i dag end for blot halvandet år siden. Og det er de, fordi ‘produktet’ virker.

- Også fordi der er en større professionalisme i dag. Mange influencers tager det mere seriøst og gør det til deres levevej, vurderer Isa Tell.

Forskel i pris

Det er i øvrigt ikke alene antallet af følgere, der afgør, hvor meget man kan få for et opslag.

- Der er for eksempel kæmpe forskel på, hvad man vil give mig for at vise et par fodboldstøvler kontra en professionel og kendt fodboldspiller.

- Det giver sig selv. Også selvom vi har lige mange følgere.

Sponsoreret indhold