Nyheder12. maj 2023

Sara stod bag karamel-reklame på TikTok: Pludselig tikkede det ind med sure beskeder

Sidste år delte TikTok'er Sara Westh Jacobsen med stor succes en video af, hvordan man kan lave "klamme" karameller til sidste skoledag, nu har hun følt sig tvunget til at fjerne den
TikTok'er Sara Westh Jacobsen kom pludselig i skudlinjen, da hendes video med råd til at lave karameller til sidste skoledag blev delt på Reddit.
TikTok'er Sara Westh Jacobsen kom pludselig i skudlinjen, da hendes video med råd til at lave karameller til sidste skoledag blev delt på Reddit.
 Foto: Privat

TikTok'er Sara Westh Jacobsen har over 100.000 følgere på sin profil, hvor hun dagligt lægger videoer op på det sociale medie.

Indimellem blusser nogle af hendes gamle videoer op igen, men torsdag var det anderledes med den ene af hendes videoer.

Den 20-årige TikTok'er lavede nemlig sidste år en reklame for slik- og chokoladeproducenten Carletti, der pludselig begyndte at få likes, og underlige kommentarer tikkede ind på hendes andre videoer:

- Der var en, der havde skrevet på min nyeste video, som ikke havde noget med Carletti at gøre, at "den der video er blevet lagt op på Reddit, og der er 170, der sidder og sviner dig til”, siger Sara Westh Jacobsen til SE og HØR.

Sara Westh Jacobsens video var nemlig blevet delt på Reddit, hvor hundredevis var blevet forargede over, at hun og andre TikTok'ere i samarbejde med Carletti opfordrede til at lave "klamme" karameller til sidste skoledag med blandt andet hvidløg.

- Jeg tænkte ”hold da op.”

Anede det ikke

Sara Westh Jacobsen har ikke længere et samarbejde med Carletti, men sidste år, da hun delte videoen var det med stor succes.

- Jeg tror, der endte med at komme omkring 450 kommentarer på min video, og det var udelukkende børn, der var meget positive omkring det, og de syntes, det var herresjovt. De skrev, at de også selv havde lyst til at gøre det, når de havde sidste skoledag.

- Derfor blev jeg også chokeret, da jeg så, at folk blev skide sure over den, siger Sara.

Efter Sara Westh Jacobsen blev gjort opmærksom på kritikken, valgte hun at slette videoen, ligesom flere andre influencere, der for nyligt delte en lignende video, har gjort det.

- Jeg er ked af, at folk er blevet sure og vrede over min video. Jeg skyndte mig at fjerne den, da jeg fandt ud af, at folk blev så sure over den.

Ifølge Sara havde Carletti givet et forslag i forbindelse med kampagnebriefet dengang, hvor der stod, at man kunne lave sjov med karamellerne.

- Der stod ikke, at man SKULLE gøre det, sådan opfattede jeg det ikke, men de gav et forslag om, at det kunne man gøre, og at de selv syntes, det var sjovt. Jeg syntes også selv, det var en god idé, for folk på TikTok kan godt lide at se noget, der er sjovt, siger Sara Westh.

De har ansvaret

Selv mener Sara også, at det er influencernes eget ansvar at være opmærksom på ens indhold, men dengang var hun sikker på, hun havde sin ryg fri.

- Jeg havde jo tænkt over, hvad jeg ville bruge til karamellerne, for det kan gøre ondt på et lille barn. Det har jeg jo ikke lyst til.

- Jeg vidste, at jeg absolut ikke skulle fryse karamellerne, for jeg har engang selv fået en frossen karamel i panden, og det føltes som en sten, og det gjorde fucking nas, forklarer den 20-årige TikTok'er.

- Så tænkte jeg, at hvidløg er en af de mest populære krydderier. Det er noget, som forældrene selv bruger om aftenen i deres wokret. Så jeg tænkte, at det kan man sgu godt bruge - og jeg brugte endda tørret hvidløg, så det er ikke engang stærkt, så det smager bare af hvidløg, så jeg følte, at det var et meget uskyldigt krydderi, jeg brugte.

- Da jeg var mindre, var det meget mere grusomme ting, man fik at vide, man skulle passe på, man ikke tyggede i. Så tiden har virkelig ændret sig bare fra da jeg gik i folkeskole.

Carletti beklager

I en mail til SE og HØR har slik- og chokoladeproducenten reageret på kritikken.

– Vi er bekendt med, at nogle af de influencers, som vi samarbejder med, har foreslået at tilføje chili og hvidløgspulver, samt nedfrysning af vores karameller ifm. en kampagne op til sidste skoledag, skriver Katrine Tuelstrup, der er marketingschef hos Carletti.

– Det er en klar fejl fra vores side, at vi har opfordret til dette, og det beklager vi meget. Vi ønsker på ingen måde at skade nogen og er meget kede af at have skabt en utryg stemning pga. vores ubetænksomhed, slutter hun.

Sponsoreret indhold