Nyheder26. august 2021

Pas på: Du betaler overpris for parkering

Flere af landets største p-apps opkræver gebyrer, der nogle gange er gemt lidt for godt væk
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20200326-102104-4_23mb.jpg
 Foto: Klaus Bo/Ritzau Scanpix

Det er ikke kun Easy Park, der har problemer med ærligt og åbent at fortælle bilisterne, hvor meget de skal betale for at bruge selskabets apps.

Easy Park er netop blevet anmeldt til politiet af Forbrugerombudsmanden for at skjule et gebyr på 15 procent.

Principiel sag

Men en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk lavede allerede i februar, afslører, at blot tre ud af otte udbredte p-apps klart og tydeligt fortæller, hvad de koster at bruge.

- Derfor er det også godt, at ombudsmanden nu tager den her principielle sag op, siger Morten Bruun Pedersen, der er cheføkonom i Forbrugerrådet Tænk, til SE og HØR.

- Det er jo nærmest et tag-selv-bord, som flere af selskaberne har lavet. Det er horibelt, hvad der foregår, mener han.

FDM: Brug for gennemsigtighed

Også hos bilejernes organisation FDM hilser man sagen velkommen.

- Hvis sagen ender ved domstolene, må vi så se, om Easy Park er inden for eller uden for skiven om tydeligheden med gebyret.

- Men der skal naturligvis være en gennemsigtighed med prisen. Det er også noget, som vores medlemmer efterspørger, forklarer Lennart Fogh, der afdelingschef hos FDM, til SE og HØR.

Ifølge ham gør det derfor heller ingen forskel, om det er en app, betingelserne for et billån eller prisen for leveringen af bilen, man som bilist ikke kan gennemskue.

- Man skal altid vide, hvad det koster, inden man siger ja eller nej til produktet.

Meget nidkære

Morten Bruun Pedersen fra Forbrugerrådet Tænk håber, at den aktuelle sag mod Easy Park kan føre til forbedringer i alle de apps, forbrugerne i dag bruger til at betale deres parkering med.

- Vi taler trods alt om selskaber, som mange oplever som meget nidkære, når de skal opkræve penge fra kunderne.

- Så kan man også som kunde stille et krav til dem om, at samme nidkærhed er til stede, når de skal have information om, hvad prisen er.

SE og HØR har torsdag forgæves forsøgt at få en kommentar fra Easy Park.

Sponsoreret indhold