Nyheder 26. august 2021

P-selskab meldt til politiet: Vildleder om gebyrer

Parkeringsselskabet Easy Park har fået Forbrugerombudsmanden på nakken
(Foto: Torben Klint/Ritzau Scanpix)

Parkeringsselskabet Easy Park får nu en omfattende politisag imod sig.

Det er Forbrugerombudsmanden, der har valgt at sende en række klagepunkter over selskabets forretningsførelse til domstolene.

Skjuler gebyr

Ombudsmanden mener blandt andet, at selskabet har vildledt kunderne om de gebyrer, de betaler for at bruge firmaet p-app.

Det er ganske enkelt ikke ordentligt oplyst over for kunderne, at der lægges 15 procent oven i regningen, hver gang de bruger appen til at betale for parkering. I stedet er vilkåret gemt i betingelserne og skrevet med småt, som ombudsmanden udtrykker det.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

"Easy Park har efter vores vurdering skjult over for brugerne af appen, at det koster et gebyr på 15 procent af parkeringsprisen at anvende appen," siger Forbrugerombudsmand, Christina Toftegaard Nielsen, torsdag i en udtalelse om sagen.

"Vi anser det for en alvorlig overtrædelse af forbuddet mod vildledning, og vi har derfor politianmeldt selskabet.”

”Som forbrugere skal vi naturligvis vide, hvis vi skal betale for at anvende en app, inden vi beslutter, om vi vil anvende den. Det gælder for app som for alle andre produkter. Ellers kan vi ikke varetage vores økonomiske interesser.”

GPS udløser bøder

Heller ikke den måde, som appen finder ud af, hvor bilisterne er lige nu, er i orden, mener Forbrugerombudsmanden.

Problemet er, at appen henter placeringen fra telefonens GPS. Og det betyder, at man ikke altid bliver registreret præcist nok.

I nogle tilfælde tror kunderne derfor, at de har betalt for parkering, men får i stedet med en p-bøde. Det sker, hvis systemet fortæller p-vagterne, atbilisten har betalt for parkering et helt andet sted.

SE og HØR har torsdag forgæves forsøgt at få en kommentar fra Easy Park.

Sponsoreret indhold