Nyheder 18. marts 2016

”X Factor”-eventyret slut: Farvel til Clifforth & Hein

Femte liveshow blev endestationen for Clifforth & Hein, der måtte forlade showet efter at have hyldet den afdøde, britiske musiker David Bowie fredag aften
(Foto: Claus Poulsen)

Der er blot to uger til finalen, og nerverne, spændingen og ikke mindst følelserne er for alvor ved at vise sig hos de resterende fem deltagere i ”X Factor”.

Fredag aften var der således spænding for alle pengene, da deltagerne forsøgte at synge sig videre med hits fra den legendariske sanger David Bowie.

Ligesom sidste fredag havnede Alex i farezonen - denne gang mod Clifforth & Hein. Men Alex klarede for anden gang farezonen - for det endte med at blive den følsomme duo, der måtte forlade talentprogrammet. 

Ikke overraskende valgte Mette at sende sin solist - Alex - videre, mens Remee stemte sin duo Clifforth & Hein,

Derfor var det altså op til Blachman at tage beslutningen fredag aften. Og Blachman havde naturligvis meget på hjerte, inden han kunne afsløre, om han sendte Clifforth & Hein eller Alex videre.

- Jeg har simpelthen så meget lyst til at understrege, at det her handler om et samarbejde. Det handler om en mentor, der ser noget. Det kan godt være, jeg har virket sur på dig Mette, men det kommer af en grund, sagde Blachman, der efterlyste et bedre samarbejde mellem Mette og hendes solist.

Men han var dog ikke i tvivl om, hvor han så mest talent.

- Min musikalske samvittighed... Jeg biver nødt til at honerere dit talent Alex og give dig en chance for at komme i finalen, sagde Blachman, inden han altså sendte Alex videre og Cifforth & Hein hjem.

Den hjemsendte duo Clifforth & Hein var først på scenen, og de forsøgte at imponere både dommere og danskere med David Bowies ”The Man Who Sold The World”. Men trods rosende ord fra Blachman og Remee, var de pæne ord ikke rigtig til stede hos meddommeren Mette:

- Jeg havde mere lyst til at se på danserne, de strålede, de havde mere for mig. Det er jo ikke fordi, jeg ikke kan lide jer. Det er jo ikke fordi, jeg ikke kan lide dig Torben. Du har karakter og du er hjerteligt, men for mig er du ikke en god sanger. For mig er det ikke stærkt og godt. Desværre, sagde Mette - og det endte altså også med, at gruppen endte i farezonen.

Anden deltager – og alderspræsidenten i ”X Factor – forsøgte sig med David Bowies 1971-hitsang ”Life On Mars?”, og så stor en sang mestrede Andrew Murray til fulde, mente de tre dommere samstemmigt.

- Det klæder dig, det kræver sin mand at bære historien i den her sang. Den skal man have ind under huden. Det matchede, den fik fuld gas, det var rigtig godt gået. Der bliver vist ingen farezone til dig i dag. Desværre, sagde Remee med et smil.

Mette var også tilfreds med Andrews præstation:

- Jeg vil sige, at jeg var ved at være lidt nervøs. Du har set lidt ked ud af det de sidste par gange. Trækker Blachman livet og glæden ud af dig?, spurgte Mette.

- Tværtimod, indskød Andrew, inden Mette fortsatte:

- Og hvad sker der så? Du kommer på banen, du giver noget energi, der kom Andrew. Andrew er her stadig. Det var rigtig smuk. Det var lige dig. Det var rigtig fedt, lød de rosende ord fra Mette.

Efter en kort pause i showet – for første gang i ”X Factor”-historien måtte programmet sættes på pause på grund af tekniske problemer – kunne Reem gå på scenen som den tredje deltager.

Hun imponerede, endnu engang.

- Det var virkelig godt. Smukt, sagde Remee, efter at Reem havde brilleret med Bowies ”Quicksand” fra 1971.

- Du har bare en medført evne til at skabe drama omkring din person. Det er som om, du selv bliver rørt af det. Der er en mystisk ting i dig, der også hiver fat i os andre. Det kan godt være, du kun er Reem fra ”X Factor” nu, men om lidt er du Reem Reem. Du har virkelig en gave, lød de rosende ord fra en meget glad Blachman.

Sidste gruppe – EMBRACE – har før høstet masser af ros i de tidligere programmer, og denne aften var ingen undtagelse. De to søstre imponerede med deres version af David Bowies 1986-nummer ”Absolute Beginners”.

- I har haft et fantastisk forløb, det er altid godt dét I laver, I er altid til stede, I elsker musik, og dét kommer igennem. Jeg kan ikke lade være med at vil have mere. Jeg glæder mig til at høre jer næste gang, sagde Blachman således, inden Mette supplerede:

 - Det er fascinerende, I ser blændede godt ud, I gør det rigtig godt, I svingede bedre i dag. Det virkede som om, I havde det fedt på scenen, og det gjorde mig glad, sagde hun.

Sidste deltager fredag aften var Alex, der sidste fredag røg i farezonen. Han forsøgte at undgå samme skæbne med Bowies 1969-nummer ”Space Oddity”. Men han slog ikke helt igennem – både Remee og Blachman savnede mere nærvær og indlevelse hos Alex. Og derfor endte han altså i farezonen endnu engang,

- Jeg mister koncentrationen undervejs. Der savner jeg, at du griber mig og lige giver mig den ekstra dimension af Alex, som jeg mangler at se. Men sangen og universet klæder dig, sagde Remee, inden Blachman supplerede:

- Jeg er meget enig. Fantastisk første 20 sekunder og fantastisk sidste 20 sekunder. Og så er der det stykke i midten, hvor du mister koncentrationen. Det føles som om, at du ikke havde lyst til at være her. Så skal I simpelthen arbejde mere på det mimiske, så du også signalerer, at du har det lækkert. Det her var din bedste performance, og det siger lidt om, hvilket niveau du er på, lød de hårde ord fra Blachman. 

Men trods de hårde ord fra Blachman valgte han at sende Alex videre,

Og så bød showet – for første gang i denne sæson – på en fællessang fra alle deltagerne.

Reem, Alex, EMBRACE, Clifforth & Hein og Andrew Murray åbnede således ballet med deres version af David Bowies monsterhit ”Let’s Dance” – et nummer der stammer fra hans største kommercielle succesalbum, albummet ”Let’s Dance” fra 1983. 

Sponsoreret indhold