Krimi7 timer siden

Efter massepåkørsel i København: Asbjørn kørte to personer ned i samme elbil

Den 75-årige bag skrækulykken ved Sortedams Dossering i sidste uge kørte i el-bilen Volkswagen ID 3. Nu fortæller flere bilejere til SE og HØR om uhyggelige problemer med selvsamme køretøj
Alice og Asbjørn Rasmussen fra Amager havde den samme bil, som den 75-årige bag massepåkørslen i København kørte i. De har flere gange forsøgt at advare om, at bilen accelerede voldsomt af sig selv
Alice og Asbjørn Rasmussen fra Amager havde den samme bil, som den 75-årige bag massepåkørslen i København kørte i. De har flere gange forsøgt at advare om, at bilen accelerede voldsomt af sig selv.
 Foto: Privatfoto

TIP OS: Kender du mere til sagen? Del din viden i en mail til soeren.bak@seoghoer.dk

LÆS OGSÅ: Påkørte cafégæster i København - her er han

- Bilen kastede sig nærmest over i den modsatte side af gaden og ramte vejarbejdet.

Sådan lød det, da en 75-årig mand i sidste uge i retten skulle forklare, hvordan han mistede herredømmet over sin bil, påkørte et skilt og herefter ramte adskillige cafégæster i København.

Den 75-årige sagde også, at han var kommet til at træde på speederen i stedet for bremsen under ulykken, hvorefter påkørslerne skete.

Den ældre mands advokat Anders Boelskifte mener dog i dag, at forklaringen stikker dybere end en tragisk betjeningsfejl. Og det forstår den 72-årige Asbjørn Rasmussen fra Amager godt, at advokaten siger.

Hele fire gange har Asbjørn nemlig selv forsøgt at råbe firmaet bag bilen, en Volkswagen ID 3, op, kan SE og HØR i dag fortælle.

Hans nye elbil kunne pludselig accelerere voldsomt og komme ud af kontrol - uden at han havde rørt ved speederen eller havde påvirket bilen.

I første omgang skete der heldigvis ikke sket nogen ulykker, fordi ham og hans hustru Alice lykkedes med at klodse bremsen eller dreje fra i sidste øjeblik, før der skete en rigtig ulykke.

Men den 17. august i 2022 skete det, som ægteparret fra Amager havde frygtet. Her skulle Asbjørn ned til deres sejlbåd i Kastrup Havn, men da han skulle til at parkere bilen i lav fart, gik det helt galt.

- Pludselig speeder den fuldstændig vildt op.

- Jeg ser to mennesker foran bilen, og jeg når at dreje bilen skarpt til venstre, men desværre så rammer jeg de to personer, og lynhurtigt kan jeg ikke se dem mere, fortæller 72-årige Asbjørn Rasmussen til SE og HØR.

- Jeg sidder bare i bilen og er helt lamslået. Jeg troede jo, jeg havde slået dem ihjel, siger han i dag stadig tydeligt påvirket af hændelsen.

Blod på fliserne efter, at 72-årige Asbjørn mistede herredømmet over bilen og kom til at påkøre to personer. De blev kørt på hospitalet, men kom ikke alvorligt til skade.
Blod på fliserne efter, at 72-årige Asbjørn mistede herredømmet over bilen og kom til at påkøre to personer. De blev kørt på hospitalet, men kom ikke alvorligt til skade.
 Foto: Privatfoto

Ifølge Asbjørn Rasmussens kone, Alice Rasmussen var der “blod over det hele”, da ulykken skete.

Kort efter ankom en ambulance, som kørte de to tilskadekomne til hospitalet. Ingen af dem kom alvorligt til skade i ulykken.

Asbjørn Rasmussen blev efterfølgende sigtet af politiet for at have mistet herredømmet over bilen under ulykken, hvor han påkørte de to personer. Hverken han eller hans kone nægter da heller ikke, at han mistede kontrollen over bilen den dag:

- Men det var jo ikke hans skyld, det var bilens skyld, mener Alice Rasmussen.

Både Asbjørn Rasmussen og Alice Rasmussen nægter nemlig, at de har trådt på speederen eller påvirket bilen til at speede voldsomt op. Altså præcis det spørgsmål som de er blevet mødt af adskillige gange af både politi, advokater og forsikringsselskaber.

- Ja, jeg er hundrede procent sikker på, at hverken jeg eller Asbjørn er kommet til at træde på gaspedalen, siger Alice Rasmussen.

Bilen stoppede først, da den ramte en hæk og blev bragt til standsning. Efterfølgende måtte den trækkes ud af Falck.
Bilen stoppede først, da den ramte en hæk og blev bragt til standsning. Efterfølgende måtte den trækkes ud af Falck.
 Foto: Privatfoto

Hver gang bilen har sat i høj fart ud af det blå, har ægteparret derfor kontaktet bilforhandleren. Det nåede at ske fem gange på de 15 måneder, hvor de ejede bilen, før den blev smadret i ulykken.

SE og HØR har den seneste uge talt med andre bilejere, som på samme måde fortæller, at de også har haft problemer med bilen, som den 75-årige kørte i, da han forvoldt ulykken ved Sortedams Dossering.

Kilderne fortæller, hvordan den pludseligt kunne accelerere uventet og komme ud af kontrol, så de ikke kunne styre bilen.

Ulykke ved Dronning Louises Bro

Endte i DR-program

Flere danske Facebook-grupper med tusindvis af medlemmer er dedikerede til netop den model, som den 75-årige mand forleden endte med at køre galt i og ramte flere mennesker i København.

Og her er problemerne med bilen heller ikke ukendte. Flere brugere har således delt opslag om bilen med overskrifter som “umotiveret acceleration”, ligesom flere andre i kommentarsporet fortæller, at de har oplevet det samme.

Også i et afsnit af DR-programmet Kontant fra 2021 med titlen “Elbiler fyldt med fejl” blev netop Volkswagens ID 3-modellen kulegravet.

Dengang blev det afsløret, at den tyske bilgigant angiveligt har forsøgt at undgå en milliardregning fra EU’s klimabødesystem ved at spytte ufærdige biler ud til forbrugerne.

Som resultat opstod der ifølge programmet en stribe af farlige situationer på grund af fejl med bilen. Efterfølgende skulle flere softwareopdateringer dog rette op på fejlene, lød det.

72-årige Asbjørn Rasmussen har ikke kørt bil, siden ulykken for tre år siden. Han får i dag sin kone til at køre sig alle steder hen, og han har modtaget omfattende psykologbehandling, da han stadig er meget påvirket af hændelsen.

- Jeg fik mig en meget slem forskrækkelse, og jeg lå søvnløs og drømte om det om natten, siger han.

Han har derfor også medlidenhed med den 75-årige bilist fra ulykken ved Sortedams Dossering i sidste uge.

- Han har jo forsøgt at styre udenom på bedste vis, og så rammer han en masse mennesker. Det kunne jo have været mig, og det er helt forfærdeligt, siger Asbjørn Rasmussen.

Også Anders Boelskifte, der forsvarer den 75-årige mand fra ulykken ved Sortedams Dossering, er i dag ikke i tvivl om, at der ligger mere end en fejl bag hans klients frygtelige ulykke. Også selvom manden i retten sagde, at der blev taget fejl af pedalerne.

- Jeg anser det som efterrationaliseringer fra hans side, at han skal have taget fejl af speeder og bremse.

- Han har været forvirret og perpleks i situationen, og han taler nok nærmere om, hvordan bilen har opført sig, siger Anders Boelskifte fredag til SE og HØR.

https://imgix.seoghoer.dk/2025-05-03/20250503132154528_1000.jpg
12 personer kom til skade, da en 75-årig bilist ramte folk, som befandt sig langs Sortedam Dossering ved søerne i København. - Foto: Louise Breusch Rasmussen/Reuters

VW: Burde ikke kunne ske

SE og HØR har bedt VW om en kommentar til de oplevelser, som flere bilejere har delt om bilens angivelige sikkerhedsproblemer, når den pludselig sætter i gang.

Her er svaret, at det ikke burde kunne ske.

"En ID.3 kan kun accelerere af sig selv, hvis føreren af bilen har aktiveret fartpiloten."

"I det tilfælde vil bilen automatisk regulere hastigheden i forhold til de aktuelle hastighedsgrænser indenfor systemets begrænsninger," lyder det i et skriftligt svar fra pressechef hos Volkswagen Danmark, Thomas Hjortshøj.

"Igen er det her vigtigt at gøre opmærksom på, at det er et assistentsystem, og at føreren af bilen altid skal være parat til at gribe og annullere assistentsystemets ageren, hvis det ikke passer med de aktuelle kørselsforhold."

"Det er altid føreren af bilen, der i sidste ende har ansvaret, og det er føreren, der aktivt skal aktivere fartpiloten," slutter svaret.

Ingen af de kilder, som SE og HØR har talt med, har haft aktiveret fartpiloten, da episoderne skete.

Sponsoreret indhold