Tog toget to gange: Billetpris 150.000 kr.

Dronning Margrethe benytter sig yderst sjældent af salonvognen.

Dronning Margrethe benytter sig yderst sjældent af salonvognen.

(Foto: Hanne Juul)

Det koster DSB 150.000 kr., hver gang dronningen får lyst til en togtur.

Medlemmer af kongehuset har frikort til DSB og kan derfor køre gratis uden begrænsning.

Derudover råder dronning Margrethe og co. over en kongelig salonvogn, der benyttes ganske få gange om året, men som koster en formue at holde køreklar.

Niels-Otto Fisker, som er DSB’s kommunikationschef, oplyser, at udgiften til den kongelige salonvogn i 2018 lød på  ca. 300.000 kr.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Margrethe og Henrik benyttede ofte salonvognen, når de flyttede residensen til Marselisborg i Aarhus. Vognens kastanjefarve kaldes H.M. Maroon. H.M. står for Hendes Majestæt.

Margrethe og Henrik benyttede ofte salonvognen, når de flyttede residensen til Marselisborg i Aarhus. Vognens kastanjefarve kaldes H.M. Maroon. H.M. står for Hendes Majestæt. (Foto: Claus Poulsen)

Beløbet dækker over rengøring af den kongelige ventesal på Københavns Hovedbanegård samt udgifter til lokomotiv, brændstof, vedligeholdelse, klargøring og kørsel.

For at finde billetprisen skal de 300.000 kr. deles med det antal gange, som den kongelige togvogn blev benyttet.

To årlige togture

I 2018 blev den blankpolerede skinnebus anvendt af kongehuset to gange.

Det giver en billetpris på 150.000 kr., hvis der kun var én kongelig person om bord.

Om det har været tilfældet, er vanskeligt at få svar på, idet 2018’s to kongelige togtransporter betragtes som private.

Derfor ønsker DSB ikke at oplyse om tidspunktet for rejserne, destinationer, samt hvem eller hvor mange kongelige der var med på hver af de to ture.

Dronningens salonvogn er ikke nogen helt almindelig togvogn.

Majestæten fik rådighed over den 51 ton tunge togvogn i anledning af sin 60-års fødselsdag.

Vognen, som kan køre op til 200 kilometer i timen, har fået navnet S1.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Så er der afgang – men kun et par gange om året. (Foto: Aller Media)

S står for salonvogn, 1-tallet er en pendant til 1-tallet i Krone1, som er nummerpladen på dronningens Daimler-limousine.

Inden S1 blev opgraderet til kongelig, var den DSB’s cafévogn. Den blev blandt andet benyttet til transport af danske fodboldfans i 80’erne. Den har også været brugt til at køre skiturister til og fra Østrig.

Kirsebærtræ og Wegner-stole

Interiøret er skiftet ud, siden Dynamitholdets fans rejste Europa tyndt.

Alt træværk i S1 er i kirsebærtræ. Hans Wegner-stole, PH-lamper, bar og indbyggede TV- og stereoskabe er med til at understrege, at S1 er noget særligt.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Kirsebær-paneler og Wegner-møbler er med til at give salonvognen et eksklusivt præg.

Kirsebær-paneler og Wegner-møbler er med til at give salonvognen et eksklusivt præg. (Foto: Flemming Jeppesen, Pressegruppen Fokus)

Der er masser af plads i den 62 kvadratmeter store og 26,4 meter lange S1. Ud over salondelen med hjørnesofa-arrangement og to meters lofthøjde er der to kongelige sovegemakker og to gæstekupéer.

Der er også kupéer til sikkerhedsvagter og dronningens tjenestefolk.

Køkkenet er småt, men det indeholder både induktionskomfur og kombineret mikro/varmluftsovn.

Artiklen fortsætter under billedet ...

Dronningens kok kan slå sig løs i dette køkken, som rummer alt det nødvendige for at forberede et kongeligt måltid.

Dronningens kok kan slå sig løs i dette køkken, som rummer alt det nødvendige for at forberede et kongeligt måltid. (Foto: Flemming Jeppesen, Pressegruppen Fokus)

Af de to badeværelser er det ene forbeholdt dronningen, mens personale og sikkerhedsfolk må deles om det andet.

Artiklen fortsætter under billedet ...

To toiletter med bad er der blevet plads til på de 62 kvadratmeter – det ene er forbeholdt dronningen.

To toiletter med bad er der blevet plads til på de 62 kvadratmeter – det ene er forbeholdt dronningen. (Foto: Flemming Jeppesen, Pressegruppen Fokus)

Selv om S1 kaldes for dronningens salonvogn, så er det ejeren DSB, der hænger på regningen – nøjagtig som når Forsvaret stiller helikopter-transport til rådighed for kongehuset.

De kongelige helikopterture er en anelse dyrere end togturene. Forsvaret opgjorde selv udgiften til at være godt 264.000 kroner pr. tur i 2017.

Læs mere om kongehuset i denne uges SE og HØR, der er på gaden nu.

Find din favorit kendis her:

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close