Kendte20. oktober 2021

Mikkeller-stifter fejler i sexismesag: Nu undskylder han

Mikkel Bjergsø erkender nu, at ølfirmaet har gjort alt for lidt til at bekæmpe flere sager om mulig sexchikane og et ringe arbejdsmiljø
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20201220-093354-5-1920x1282we.jpg
 Foto: Johan Nilsson/TT/Ritzau Scanpix

En af Danmarks bedst kendte ølbryggere, Mikkel Bjergsø fra Mikkeller, slår nu totalt bak i en ødelæggende sexismesag.

I et langt opslag på Instagram undskylder han for, at hans firma ikke har lyttet ordentligt til en gruppe af ansatte, der føler sig udsat for sexisme og et generelt dårligt arbejdsmiljø.

"Vi har ikke gjort nok," erkender Mikkel Bjergsø, der ellers for få dage siden beskyldte sexismeaktivister for at forsøge at ødelægge hans firma.

- Jeg ved ikke, hvorfor de har et ønske om at ramme Mikkeller. Men aktivisterne på Instagram presser mine kolleger og venner i branchen, sagde han 13. oktober til Berlingske.

Artiklen fortsætter under billedet...

https://imgix.seoghoer.dk/20200617-143356-2-1920x1280we.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

Mikkel Bjergsø og Mikkeller er i alvor krise, efter håndteringen af en omfattende sag om sexisme og dårligt arbejdsmiljø er gået helt galt. Foto: Ritzau Scanpix

Skudt ved siden af

Udtalelserne faldt, efter det er kommet frem, at mere end 40 bryggerier verden over har meldt afbud til en ølfestival, som Mikkeller har planlagt i denne uge.

Men også her erkender Mikkel Bjergsø, at han har skudt helt ved siden af.

"Nogle af de ting jeg sagde, fik det til at virke, som om jeg ikke anerkender Mikkellers ansvar (i sagerne, red.)."

"Det var ikke mit mål," skriver han i sin omfattende undskyldning på Instagram.

En utilgivelig fejl

Ifølge Mikkeller har firmaet det seneste år arbejdet på at forbedre problemerne med arbejdsmiljøet og sexisme.

Det er bare sket alt for sent og med alt for lidt effekt, mener Mikkel Bjergsø, der nu vil lave en "action plan" for at gøre noget effektivt ved sagen.

"Det er en utilgivelig fejl," skriver han om den alt for dårlige kommunikation med de berørte ansatte.

"Vi har kontaktet dem og vil omhyggeligt lytte til deres erfaringer og lære af dem."

Sponsoreret indhold