Kendte17. juli 2020

Kendt dansk rigmand i opråb til danskerne: Tag den med ro!

Morten Wagner - som er stifter af Freeway-koncernen - mener, vi er lige hurtige nok til at ændre produktnavne og logoer, fordi en potentiel gruppe mennesker kan blive krænket
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20081009-171811-l-1920x1280we.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

"Jeg tør slet ikke tænke på, hvilken modvind vi ville være i idag, hvis de, havde beholdt fabrikken og vi stadig havde logoer som disse i dag," skriver den 44-årige iværksætter Morten Wagner i et opslag, der også rummer oldeforældrenes første logo, fra da de stiftede Hellerup Is.

I et opråb til danskerne forsøger manden bag dating.dk, spigo, arto og trendsales at tegne det ifølge ham absurde billede af en forsigtighedskultur, der rask væk ændrer produkter og logoer - alt sammen for ikke at støde nogen.

"Men ærligt talt, hvem er det der bliver krænket af en eskimo i pelsfrakke på en is ??? Eller en mexicaner med en stor hat en flaske tequila? Eller 2 mørke børn på en isreklame ? Hvem er det der nu læner sig tilbage og tænker “godt vi vandt den kamp”? ENDELIG røg kæmpe eskimo isen," spørger han retorisk sine følgere.

Verden er skør

Morten, hvis søster i øvrigt er "Løvens hule"-investor Mia Wagner, opfordrer danskerne til at "tage den lidt med ro".

"...Og blot sætte pris på, at vi ikke alle er helt ens og at det ikke er kriminelt, at nævne at, nogen er mere solbrændte end andre, uden at det betyder at der menes noget ondt, lyder det.

Datingkongens oldeforældre var de første til at starte isfabrik i Danmark i 1914, og her bar produkter, skilte og reklamer en tegning af de to mørke maskotter, som hed "Sambo" og "Topsy".

Markedsføringsidéen gik ifølge Wagner på at lede tankerne hen på varme lande og kølende forfriskninger, når forbrugerne så på logoerne med de to sorte børn, der spiser is.

Forretningsmandens opslag har på få dage fået over 100 delinger og næsten 800 likes.

I kommentarerne er flere danskere enige i Wagners observationer.

"The world is crazy," skriver flere.

Debatten om logoer og produktnavne er blusset op, lige netop som mange danskere spiser is ude i sommerlandet. Den populære "eskimo" er nemlig hos Hansens Flødeis blevet ændret, så den ikke krænker det oprindelige arktiske folk.

I mellemtiden er andre både is- og chokoladeproducenter gået imod og indtil videre nægtet at igangsætte navneskift.

Sponsoreret indhold