Kendte6. december 2022

Interflora lukker Bitz-kampagne ned: Må ikke skrive "Say it with flowers"

Blomstertjenesten Interflora holder fast på varemærkeregistreringen af 'Sig det med blomster'. Bitz retter ind
Christian Bitz
Interflora har haft dialog med folkene bag Christian Bitz-kampagnen, der var lige lovligt inspireret af blomstertjenestens varemærke.
 Foto: Line Falck

Bitz Living lancerede for nylig en ny kollektion af glasstel under kampagnen "Say it with flowers" på hjemmesiden.

Men nu har Bitz Living, der er lavet i tæt samarbejde med sundhedsguruen Christian Bitz, dog ændret navnet.

Det sker, efter at Interflora har været i kontakt med Bitz, lyder det fra Interflora.

Blomstertjenesten igangsatte nemlig en ekspertvurdering, der skulle underesøge, om der var tale om en overtrædelse af Interfloras varemærkeregistrering af blomstergigantens velkendte motto - "Sig det med blomster".

Ekspertvurderingen har givet anledning til en dialog mellem Interflora og Bitz, lyder det fra Interfloras CEO, Kirsten Ægidius.

"Vi har i går haft en god dialog med Bitz design, og de har uden diskussion valgt at ændre navnet på deres kampagne, skriver hun i en mail til SE og HØR tirsdag.

Hun skriver yderligere, at Bitz derfor ikke længere skriver 'Say it with flowers', "men har valgt en anden fin tekst".

På hjemmesiden kan man da også allerede tirsdag finde den nye kampagne.

Sådan så det ud, inden Bitz ændrede navnet fra "Sig det med blomster".
Sådan så det ud, inden Bitz ændrede navnet fra "Sig det med blomster".
 Foto: Screendump/Bitz Living

Det nye navn for kampagnen lyder nu på 'Wonderful vases'. Det er dog ikke kun vaser, du kan få i den nye kollektion, der rummer alt fra glaskander til tallerkener.

Christian Bitz og Bitz design har tidligere været i vælten i en sag, hvor man "lod sig inspirere".

Bitz nye navn til kollektion
Sådan ser det ud, efter Bitz har ændret navnet.
 Foto: Screendump/Bitz Living

I 2020 tabte Christian Bitz nemlig sagen i Sø- og Handelsretten til keramikeren Kasper Würtz. Her blev han dømt for at plagiere keramikerens spisestel. En dom der blev stadfæstet i 2021.

Sagen har endnu ikke fået sin afslutning, da de to parter stadig kæmper om erstatning.

Keramikeren ønsker en erstatning på 40 millioner kroner, mens Christan Bitz og grossisten F&H mener det beløb burde være på nul kroner.

Har slæbt magasin i retten

Interflora er tidligere gået længder for at forsvare deres varemærkeregistrering på "Sig det med blomster", som blomstertjenesten har haft siden 20. november 1937.

I en sag, hvor magasinet Femina havde brugt udtrykket til et indlæg i bladet, blev Aller Media i første omgang dømt for at krænke Interfloras varemærke i Sø- og Handelsretten.

Den dom blev dog senere omstødt i landsretten, hvor Aller Media og magasinet blev frifundet, da "man ikke vurderer, at den skete brug skader eller drager utilbørlig fordel af Interfloras varemærke", skrev Bech-Bruun om sagen i 2020.

Denne gang var det tilsyneladende ikke nødvendigt for Interflora at gå så langt for en ændring i Bitz-kampagnen.

SE og HØR har kontaktet Bitz Living for at få svar på spørgsmål angående navneændringen, men Bitz Living har ikke ønsket at kommentere noget.

Sponsoreret indhold