Kendte 23. september 2021

HelloFresh i shitstorm - nu reagerer en række influencere

Facebook og Trustpilot flyder over med sure anmeldelser, og nu dropper flere influenter samarbejdet med Hello Fresh.
Foto: Hello Fresh

Opdateret klokken 14.25 med citat fra Mette Marie Lei Lange.

Der foregår noget råddent hos Hello Fresh - i hvert fald hvis man spørger de mange kunder, der de sidste dage har skrevet skuffede og vrede anmeldelser af måltidskassefirmaet.

Det skyldes en forvirrende, dobbelt datomærkning af kød, som ifølge første mærkat er for gammelt og ifølge et nyt stadig kan holde sig.

B.T. breakede historien for to dage siden, HelloFresh har fyret sin leverandør, og nu tager flere influenter konsekvensen af shitstormen, som deres sponsor står midt i.

Det er nemlig ingen hemmelighed, at Hello Fresh i den grad benytter sig af partnerskaber, og især Instagram er stopmæt af opslag og stories fra bloggere, influenter og realitydeltagere, der benytter sig af den omblæste måltidskasse.

Influenter som Hello Sofie, Jernmor og Frederikke Egel har i dag meldt ud, at de har besluttet at pause deres samarbejde og altså ikke fortsat vil annoncere for Hello Fresh.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

- Som forbruger er det svært at vide, hvad der er op og ned og rigtigt og forkert, så indtil vi helt præcist ved, hvad der er sket, vil jeg ikke reklamere for omtalte måltidskasse, skriver Sofie Bøcher Lindquist i en story til sine knap 77.000 følgere uden at nævne Hello Fresh ved navn.

Artiklen fortsætter under opslaget ...

Frederikke Egel, der har over 47.000 følgere, har også gjort ophold i reklamerne for firmaet.

- Fødevarestyrelsen er gået ind i sagen, så mit team og jeg afventer deres udmelding, inden vi gør mere. Jeg har sendt content til samarbejdet til godkendlese i sidste uge, da det skulle have været udgivet i tirsdags, men jeg valgte ikke at udgive, og jeg har valgt at sætte det på pause, indtil vi ved mere, skriver hun.

Artiklen fortsætter under opslaget ...

Jernmor gjorde allerede sent i går aftes sine godt 29.000 følgere opmærksomme på, at det sponsorerede samarbejde med Hello Fresh er sat på hold.

- I går læste jeg en artikel i pressen omkring mærkning af fødevarer og fik hjertet op i halsen, skriver bloggeren blandt andet.

- Jeg brugte to timer på at læse op på reglerne for fødevarer, men kunne ikke blive klogere på, om det var en formalitet eller reelt fordærvet mad. Der stod, at der ville komme en endelig vurdering fra en myndighed, så i morges (onsdag morgen, red.) lavede jeg en aftale med mit eget bagland om at afvente.

SE og HØR har kontaktet flere andre danske influenter med mellem 64.000 og 140.000 følgere, der har annonceret for Hello Fresh - heriblandt Alexandra Staffensen, Rasmine Laudrup og Anne-Sofie Krab. De ønsker ikke at udtale sig om, hvilke tanker de gør sig i forbindelse med fortsat samarbejde.

Mette Marie Lei Lange oplyser til SE og HØR, at hun her til eftermiddag også har valgt at holde igen med annoncerne, mens hun afventer sundhedsmyndighedernes reaktion.

- Jeg har i samråd med mit agentur besluttet at sætte mit samarbejde med Hello Fresh på pause, indtil vi ved, hvad der er op og ned i sagen, siger hun.

Sponsoreret indhold