Se billederne: Blev kaldt ”ko” – nu er hun verdensberømt

Winnie Harlow

Historien om 21-årige Winnie Harlow er på én gang både forunderlig, inspirerende og rørende.

Som barn blev hun mobbet. I skolen kaldte 'kammeraterne' hende "ko" og "zebra" og gjorde nar af de mælkehvide plamager, der bredte sig på den lille piges krop og ansigt.

Årsagen var hudsygdommen vitiligo - og allerede som 4-årig begyndte Winne Harlow, der stammer fra Toronto, Canada, at udvikle de karakteristiske hvide pletter og misfarvninger på huden, som sygdommen forårsager.

Sygdommen er den samme, som hele verdens popkonge Michael Jackson angiveligt led af.

Ingen havde således spået, at hun ville få sin største drøm opfyldt: At blive model og slentre ned ad catwalken iført små kjoler og bikini i en modeindustri, der er notorisk kendt for at søge det "perfekte look".

Men som sagt er historien om Winnie Harlow både forunderlig, inspirerende og rørende.

I februar kunne tøjgiganten Diesel nemlig annoncere, at den havde hyret Winnie Harlow til at være ansigt udadtil i tøjgigantens forårs- og sommerkollektion. Og nu har en trend bredt sig på de sociale medier, hvor fans forsøger at efterligne hendes særprægede look. 

De maler sig således i ansigtet for at få samme sort-hvide plamager, som den unge model.

Fans over hele verden forsøger at efterligne Winnies look. Foto: Tumblr

Winnie Harlow var 16 år, da en fotograf i Toronto opfordrede hende til at jagte drømmen om at blive model. Her ses hun på catwalken - se flere fotos i bunden af denne artikel (Foto: AOP)

Winnie Harlow sammen med blandt andre Charlotte Free - se flere fotos i bunden af artiklen (Foto: Instagram/Winnie Harlow)

Sommerkampagnen har ifølge Diesel til formål at fremme "tolerance, lighed og ubetinget kærlighed", og her vandt Winnie Harlows særprægede look altså Diesel-folkenes hjerter.

Winnie Harlow, der oprindelig hed Chantelle Brown-Young, blev allerede kendt, da hun medvirkede i modelkonkurrencen "America's Next Top Model" i august 2014. Hun vandt ikke programmet, men vandt i stedet amerikanernes hjerter for sit mod til at bryde de gængse mode-idealer.

Og deltagelsen i America's Next Top Model blev for alvor startskuddet til en rivende karriere, og det succesfulde tøjbrand Desigual annoncerede i august 2014, at det havde hyret Winnie Harlow til sin efterårs- og vinterkollektion.

Winnie Harlow, der har over 920.000 følgere på Instagram, beskriver sig selv som en vitiligo-talskvinde og talte første gang åbent om sin hudsygdom som 17-årig i en YouTube-video med titlen "Vitiligo: En hudsygdom; ikke en livsændring". Her åbnede hun op for den mobning, der var en stor del af hendes barndom og ungdom:

- Da jeg blev ældre, blev det sværere, fordi børn bliver ondere, når de bliver ældre. Så jeg blev udsat for rigtig meget mobning, og folk kaldte mig zebra eller ko, så det var virkelig hårdt at vokse op, sagde den dengang 17-årige Winnie Harlow, som i dag har viet sit liv til at bryde tabuet omkring sygdommen.

Elsk dig selv for den, du er, lyder budskabet fra Winnie Harlow.

Se billeder af Winnie Harlow i galleriet øverst i denne artikel.

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close