Skal kæresten til julefrokost? Sådan tæmmer du dit jalousi-monster

FOTO: MEGA

Du frygter allerede julefrokosten på hans arbejde. Ikke på grund af eventuel coronasmitte, men fordi du er bange for, at han ikke kan holde fingrene fra sexede kollegaer.

Den nyeste trussetrend er bundløs

Din jalousi syder og bobler allerede nu, og den vil givetvis eksplodere, når han kommer hjem. 

Dit grønne jalousi-monster viser sit grimme ansigt, og skænderierne tager overhånd.

Tæmme

Men det er er faktisk noget, du kan gøre for at tæmme din jalousi.

Det forklarer den danske sexolog og parterapeut Christiane Meulengracht. Følelsen af jalousi er en grundfølelse, som bor i os alle.

- Jalousi er en grundfølelse eller en overlevelsesdrift, som bliver aktiveret, når vi frygter at miste noget. Derfor kan man også se jalousi som en slags bekræftelse på, at man har en partner, som betyder noget særligt for én.

- Men for mange er jalousifølelserne så opslidende, at de er svære at være i. Det skyldes ikke mindst, at vi i vores samfund ofte forbinder jalousi med noget skamfuldt - det er en ’forbudt’ følelse, vi ikke bør have og slet ikke tale højt om, siger Christiane Meulengracht.

Fjernstyret vibrator til klitoris og g-punkt: Perfekt parlegetøj

Hun mener, at man derfor kan føle sig fanget i sine egne følelser, når man fx føler sig jaloux, når partneren skal til julefrokost, mens man samtidig ikke føler, det er okay at have det sådan.

- Når man ikke får sat ord på og bearbejdet følelserne, ser man ofte, hvordan den jaloux part i afmagt kan ende med at stille urimelige krav, sætte begrænsninger og være overkontrollerende. Og desværre kan reaktionen fra partneren blive en form for trodsighed i modstand mod kontrollen og mistilliden - og så har vi en ond spiral, forklarer Christiane Meulengracht.

Dette skal du gøre

Parterapeuten mener, at vejen frem er at blive ven med den og acceptere, at man har det sådan: I stedet for at føle sig forkert og bebrejde sig selv, når man bliver overmandet af jalousi, så handler det snarere om at se det som et positivt signal om, at der er noget, man skal være nysgerrig på og måske tage hånd. 

Meuhlengracht har disse fem råd:

1. Sundt tegn

Se jalousi som et sundt tegn på, at der er noget, du med fordel kan være nysgerrig på ved dig selv. Er der noget i din historie, som ’trigger' din følelse af jalousi? For at ændre noget, må du først blive bevidst om det.

2. Fortæl

Fortæl din partner, hvordan du har det. Hold dig til, hvad der foregår i dig. Det går sjældent godt at sige, hvad din partner må og ikke må. Appellér hellere til, at hvad der vil være godt for jer begge. Så kan du fx sige: ”Jeg kan mærke, at jeg bliver utryg, når du skal til julefrokost, og jeg vil gerne finde mere ro, når du er væk - vil du hjælpe mig?”

3. Handlinger

Find på konkrete handlinger, der kan gøre det lettere for dig, hvis du eksempelvis føler jalousi, når din partner skal til julefrokost. Du kan foreslå, at I ringes ved i løbet af aftenen, eller at I sender nogle sms'er undervejs.

Du kan også lægge en strategi med aktiviteter, du kan lave på aftenen, når følelsen af jalousi bliver stærk. Husk på, at det er dit ansvar at ændre på tingene - det er ikke kun din partners ansvar at tilpasse sig.

Her er det bedste sexlegetøj til mænd

4. Adfærd

Overvej med hvilke briller du helst vil kigge på din partners adfærd. Al adfærd kan tolkes med enten tillid eller mistro. Hvis du, uanset dit perspektiv, finder din partners adfærd mistænkelig, så vær åben om dine følelser - og igen vil du opleve, at kommunikationen bliver nemmere, når du bliver på egen banehalvdel i din kommunikation.

5. Utro

Og endelig. Man kan jo godt have en partner, der gang på gang overskrider ens grænser, er utro og svigter, hvor man kan sige, at det vil være meget naturligt at føle sig svigtet og jaloux. Her handler det mere om, at du får sat grænser for, hvilket parforhold du ønsker dig.

Udvalgt til dig
Fra forsiden
Close