Tech24. juli 2023

Farvel til Twitter: Kan koste mange brugere

Når Twitter ændrer sit brand, risikerer det at miste brugere. Men nye kan også komme til, mener brandingekspert
Her ses Twitter's nye logo blæst op på firmaets hovedsæde i San Francisco.
Her ses Twitter's nye logo blæst op på firmaets hovedsæde i San Francisco.
 Foto: Carlos Barria/Reuters/Ritzau Scanpix

LÆS OGSÅ: Nu får Twitter nyt navn

Man skal forestille sig, at brugere af Twitter hver dag går ind i den samme butik for at købe det samme produkt, når de logger på det sociale medie.

Derfor kan et navneskift og et nyt logo ende med at koste det nogle af de loyale brugere.

Det mener Werner Valeur, der er direktør i virksomheden Wolfpack. Han hjælper andre virksomheder med branding.

Den lille fugl er forsvundet og erstattet med et X. Snart vil alle spor af Twitter på både hjemmesiden og i firmaets apps være væk. Det samme kan trofaste brugere være.
Den lille fugl er forsvundet og erstattet med et X. Snart vil alle spor af Twitter på både hjemmesiden og i firmaets apps være væk. Det samme kan trofaste brugere være.
 Skærmdump

- Eksisterende brugere vil nok finde andre steder at gå hen - i hvert fald hvis grundpræmissen er en anden. Det er ikke sikkert, at det nye produkt er interessant for de samme brugere.

- Til gengæld er der måske nye brugere, som kan se sig selv i en produktforandring, lyder det.

Søndag meddelte Twitter-ejer Elon Musk, at Twitter står over for en navneforandring til bogstavet "X".

I mellemtiden er det nuværende logo af den velkendte blå fugl allerede blevet erstattet af et "X" på hjemmesiden.

Grunden til navneskiftet skulle ifølge et tweet fra Musk være, "fordi X er indbegrebet af den ufuldkommenhed, der er i os alle, og som gør os unikke".

Det er uvist, om det kommer til at få konsekvenser for det koncept, som Twitter er bygget op omkring, og som har været med til at skabe en rød tråd mellem navn, logo og produkt.

Werner Valeur gætter på, at Elon Musk vil have et medie, der trækker hans agenda i en retning, som han har fordel af.

- Navnet "X" lægger sig jo tæt op af hans andre virksomheder Tesla og SpaceX, siger han.

- Han har nok fundet ud af, at medier kan finde på at skrive noget, der ikke er til gavn for hans virksomheder. Så her har han en mulighed for at skabe en retning, der kan give ham nogle kommercielle fordele.

Elon Musk købte Twitter i oktober sidste år for 44 milliarder dollar, hvilket på det tidspunkt svarede til 330 milliarder danske kroner.

Siden har Meta, der ejer Instagram og Facebook, lanceret det sociale medie Threads som konkurrent til Twitter.

- Den nye retning kan komme Threads til gode, og Threads kommer formentlig også til at bruge det for at fortælle, at man netop har skabt et medie, der er som Twitter, siger Werner Valeur.

- Hvis Threads gør deres strategiske arbejde ordentligt, vil det helt sikkert forsøge at drage fordel af Twitters nye brand.

Sponsoreret indhold