
Netflix har købt HBO Max: Det betyder det for dig

LÆS OGSÅ: Netflix i kæmpe handel: Vil købe konkurrentens ejer
Streamingverdenen blev sendt direkte i chok, da Netflix forleden annoncerede, at de nu har indgået en endelig aftale om at købe Warner Bros. Discovery i en handel vurderet til svimlende 82,7 milliarder dollars.
Det betyder, at Netflix fremover ejer hele Warner Bros.-imperiet: filmstudierne, HBO-kanalen, HBO Max og alt fra “Harry Potter” til “Friends”, “The Batman” og “Game of Thrones”.
Men hvad det på længere sigt kommer til at have af betydninger for menigmand, der streamer løs derhjemme, står fortsat hen i det uvisse.
I en mail sendt ud i weekenden understreger Netflix nemlig, at ingen skal frygte sammenlagte apps, nye priser eller tekniske ændringer.

– Der ændrer sig ikke noget i dag. Begge streamingtjenester vil fortsætte med at fungere hver for sig, skriver Netflix ifølge JustJared og slår dermed fast, at HBO Max ikke bliver foldet ind i Netflix – i hvert fald ikke foreløbigt.
Netflix tilføjer, at handlen stadig mangler en række godkendelser, før den kan gennemføres:
– Vi har flere skridt, der skal gennemføres, før aftalen er lukket, herunder godkendelser fra myndigheder og aktionærer. I hører fra os, når vi har mere at dele. I mellemtiden håber vi, at I fortsat vil nyde at se alt det, I vil, når I vil på jeres nuværende medlemskabsplan.
Med andre ord: Du beholder dit login. Du beholder din app. Og du beholder dit abonnement, som det er.
På længere sigt forventes der dog store ændringer i branchen. I en officiel udmelding forklarer Netflix’ topchef Ted Sarandos:
– Vores mission har altid været at underholde verden. Ved at kombinere Warner Bros.’ utrolige bibliotek af film og serier. Med vores egne kulturdefinerende titler, kan vi gøre det endnu bedre.
Hans co-CEO, Greg Peters, uddyber, at aftalen handler om at give seerne “flere valgmuligheder” og “tiltrække flere fans”.
Warner Bros. Discoverys direktør David Zaslav siger i sin erklæring, at fusionen:
– Den kombinerer to af verdens største fortællende virksomheder (...) og sikrer, at folk overalt fortsat kan nyde de stærkeste historier i generationer.
Ifølge selskaberne forventer den nye gigant at kunne spare 2–3 milliarder dollars om året i løbet af de første tre år, hvilket normalt betyder større produktioner, hurtigere udvikling og endnu hårdere kamp om publikum.
De uundgåelige ændringer kommer efter sigende først til at træde i kraft om tidligst 12–18 måneder.
Og når de store ændringer endelig lander, lover Netflix at sige tydeligt til.
