Sport12. februar 2023

Står foran sin største optræden: Rihanna får ingen penge for sit Super Bowl-show

Der tikker ingen millioner ind her og nu for Rihanna, selvom hun i nat optræder for mere end 100 millioner seere
Over 100 millioner seere plejer at se med, når Super Bowl Halftime-show bliver vist. I nat er det Rihanna, der har fået æren af at optræde.
Over 100 millioner seere plejer at se med, når Super Bowl Halftime-show bliver vist. I nat er det Rihanna, der har fået æren af at optræde.
 Foto: Ritzau Scanpix

Michael Jackson, Prince, Bruce Springsteen og senest det helt store hiphop-show med Dr. Dre, Snoop Dogg, Eminem og mange flere.

Det regnes som en af sportens største øjeblikke hvert år, og i år bliver det Rihannas tur til at skinne.

For når der fløjtes til halvleg i Super Bowl mellem Philadelphia Eagles og Kansas City Chiefs, starter underholdningen for alvor for mange mennesker, når Rihanna indtager scenen.

Her hviler samtlige seeres øjne kun på Rihanna i 15 minutter, og derfor skulle man tro, at NFL har betalt sangerinden dyre domme for at optræde.

Men i virkeligheden får hun ingen penge.

Sådan har realiteten været i efterhånden mange år.

NFL sponsorerer til gengæld 10 til 15 millioner dollars til produktionen af showet, men her går pengene udelukkende til knap 3000 deltidsarbejdere, der er alt fra dansere, sikkerhedsvagter og set designers.

Således er det også kommet frem, at Dr. Dre og The Weeknd, der optrådte i henholdsvis 2022 og 2021, har brugt penge fra egen lomme for at finansiere deres show.

Nemlig knap 50 millioner kroner.

Artisterne går dog ikke grædende hjem, da pengene i sidste ende nemt tjener sig hjem.

Da Justin Timberlake vendte retur i 2018, endte hans musiksalg med at stige med hele 534 procent.

Året efter optrådte Travis Scott, og han kunne efterfølgende fordoble sin pris for at blive booket fra 3,5 millioner kroner til 7 millioner kroner.

Endnu bedre er tallene for de artister der efter Super Bowl tager på verdensturné. The Weeknd havde allerede en uge efter sin optræden i 2021 solgt over en million koncertbilletter.

Det er samtidig i forvejen dyrt at blive vist på skærmen til Super Bowl, da de dyreste reklamepladser under Super Bowl koster knap 50 millioner kroner.

For 30 sekunder.

Nu får Rihanna et helt kvarter gratis til at reklamere for sin musik. Medmindre den 34-årige stjerne selvfølgelig punger lidt millioner ud af egen lomme til showet.

Sponsoreret indhold