Sport28. august 2023

Sponsorerne elsker Wozniacki: Så værdifuld er hun

Danskeren har formået at indtage en helt særlig position, der gør hende yderst værdifuld for de største brands, forklarer ekspert
Caroline Wozniacki annoncerede sin tilbagevenden til professionel tennis i modemagasinet Vouge i juni. 
Caroline Wozniacki annoncerede sin tilbagevenden til professionel tennis i modemagasinet Vouge i juni.
 Foto: Evan Agostini/Invision/AP

Hendes udstråling på banen og hendes positive indstilling gav hende kælenavnet "Miss Sunshine". Men det var ikke kun på tennisfans verden over, at den danske tennisdarlings smil smittede af.

Store globale brands som Adidas og Rolex, så hurtigt potentialet i den tidligere verdensetter - selv efter hun indstillede karrieren i 2020.

Wozniackis præmiepenge

Caroline Wozniacki har i sin aktive karriere tjent mere end $35 millioner (241 mio. dkk) dollars i præmiepenge. Kilde: Forbes

- Hvis man formår at opretholde en brandstatus som Wozniackis, så kræver det, at man har været relevant over lang tid. Den relevans er medbestemmende for, at folk finder en interessant.

Caroline Wozniacki med ægtemanden David Lee ved Met Gala i maj 2022. Kun de største kulturpersonligheder får en invitation til den eksklusive fest, ifølge New York Times.
Caroline Wozniacki med ægtemanden David Lee ved Met Gala i maj 2022. Kun de største kulturpersonligheder får en invitation til den eksklusive fest, ifølge New York Times.
 Foto: REUTERS/Andrew Kelly

- Hun har været nummer et i verden i en global sport. Ingen anden sport sætter kvinden i fokus, som tennis gør det, fortæller Kenneth Cortsen, der er sportsøkonom ved Professionshøjskolen UCN, til SE og HØR.

Wozniacki har haft en karriere, der har taget hende verden rundt. Det er bestemt heller ikke et minus i bogen, når et brand leder efter potentielle samarbejdspartnere.

Forbes mest magtfulde

I 2018 udnævnte Forbes Caroline Wozniacki som den ottende mest indflydelsesrige sportskvinde i verden. Kilde: Forbes

- Hun rejser i hele verden og spiller, hvilket gør, at hun er enormt eksponeret. På et tidspunkt var hun den danske atlet med mest medieomtale af alle. Hun har altid været dygtig til at stille sig til rådighed for medierne, og så er hun er veltalende og smilende.

De store virksomheder tiltrækker også andre brands, som gerne vil associeres med dem.

Sponsorer

Caroline Wozniacki har samarbejdet med bl.a. Babolat, Adidas, Rolex, USANNA, Clarins, Oriflame og State Drinks.

- Pludselig specialdesigner Stella McCartney spillerdragter til Wozniacki for adidas. Der sker en hybrid sportsbranding, hvor de såkaldte 'high end brands' (Adidias, Rolex etc.) tiltrækker og kan agere som løftestang for andre sponsorer.

Caroline Wozniacki har gennem hele sin karriere taget gode valg, når hun har indgået forskellige kommercielle samarbejder.

- Langt hen ad vejen har hun taget gode valg. Det har også betydning efter den aktive karriere. Hun er relativt fri for skrammer i lakken. En god tommelfingerregel er at smede mens jernet er varmt - det har hun formået, siger Kenneth Cortsen til SE og HØR.

Wozniacki er i denne uge tilbage i New York, hvor hun for første gang siden 2020 skal spille Grand Slam tennis ved US Open.

Hun blev en vaskeægte darling i turneringen, hvor danskeren var i finalen i 2009 og 2014. Wozniacki måtte dog se sig slået begge gange - først af Kim Clijsters og siden af Serena Williams.

Sponsoreret indhold