Nyheder6. januar 2024

Vognmænd ønsker bedre vejrydning: FDM vil have lov om vinterdæk

FDM, der varetager bilisternes interesser, har de seneste 15 år kæmpet for at få et lovkrav om vinterdæk – og det er mere end nogensinde nødvendigt nu, lyder meldingen
Vinteren er over Danmark. En lastbil er kørt fast på Helsingør motorvejen nordgående ved afkørsel 10 Hørsholm.
Vinteren er over Danmark. En lastbil er kørt fast på Helsingør motorvejen nordgående ved afkørsel 10 Hørsholm.
 Foto: Søren Bidstrup/Ritzau Scanpix

De seneste dage har store dele af de danske veje været en regulær skøjtebane, og det har da også resulteret i, at adskillige lastbiler hverken har kunnet komme frem eller tilbage,

Herhjemme er der nemlig ikke et lovkrav om, at lastbiler skal have vinterdæk på, og mange af dem kører derfor også rundt på helårsdæk.

Står det til FDM, der varetager bilisternes interesser, bør loven dog laves om, så det netop bliver et lovkrav for lastbiler at køre med vinterdæk.

Også vognmand Bjarne Nielsen så gerne, at flere af de store køretøjer blev udstyret med vinterdæk, når vinteren sætter ind. Han er direktør i Strøby Turist, der varetager driften af 22 turistbusser og minibusser. Alle hans biler kører på vinterdæk om vinteren, fortæller han til TV 2:

– Hvis vi kørte rundt med sommerdæk eller helårsdæk i det vintervejr, vi har i øjeblikket, med 50 passagerer i bussen, så er det min klare overbevisning, at vi ville gamble med menneskeliv, siger Bjarne Bielsen til TV 2.

Det er dog ikke alle, der er enige i, at loven skal laves om. En af dem er Ove Holm, der er underdirektør i DTL Danske Vognmænd, som er en brancheorganisation for transporterhvervet.

– De chauffører, der kører til Norge, har vinterdæk på. De chauffører, der kører i Danmark, hvor vi trods alt har rimelig grønne og våde vintre, de kører typisk på helårsdæk, men de sørger så for at have en god mønsterdybde, når vintersæsonen den starter, siger han til sn.dk.

Han så hellere, at myndighederne blev bedre til at rydde vejene for sne og gøre dem mere farbare:

Han mener, det er dyrt for vognmændene at skifte til vinterdæk, lige som hans argument også lyder, at vinterdæk ikke altid er den bedste løsning:

– I visse situationer kan man komme til at køre på vinterdæk på nogle tidspunkter, hvor det giver en ringere trafiksikkerhed, fordi det måske bare er vådt og ikke sne, siger Ove Holm til sn.dk.

Sponsoreret indhold