Nyheder7. december 2021

Vinterklar? Her er tingene bilejerne glemmer, når det bliver koldt

Det kolde vejr betyder, et biltjek kan være en god ide for at forebygge skader og uheld.
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/e4e6fc05-c542-4ebe-a5ac-4ec23ea62e22.jpg
 Foto: Autobutler

Vintervejret er kommet pludseligt, og formentlig er det også kommet bag på nogle bilejere, der ikke har nået at skifte til vinterdæk eller fået købt sprinklervæske, der kan tåle frost.

Men det skal gøres, for det kan spare dig for flere bilskader, som generelt hører vintertiden til.

Det fortæller analysechef hos Autobutler Jan Sturm.

  • - Der er rigtig mange, der ikke tager det særligt alvorligt. Vores stille bøn og opfordring er egentlig bare, at folk er en smule mere proaktive.

  • - Der sker ting og sager på bilen, man ikke se kan se, men som har en betydning for trafiksikkerheden, siger han.

  • - I den milde er det ting som ikke at få tjekket sit batteri. I den slemme ende er det, at man ikke får tjekket bremserne, fortsætter han.

Hyppige fejl

Derfor har de hos Autobutler oplistet seks fejl, som danskerne begår, når temperaturen falder.

Her er der udover batteri og bremser også fokus på dækskift, lygteindstillinger, vinduesviskere, bilens væsker samt rust.

I de fleste tilfælde ender fejlene ud i småbuler ødelagte kofangere.

Tre vinterfejl på bilen

Slidt batteri

Hvis du mest kører bykørsel, kan dit batteri få problemer med at blive ladet ordentligt op. Nyere biler har mange funktioner der kræver strøm, og det er ikke altid at batterierne er fulgt med i størrelse (for at holde vægt og pris nede).

Derfor oplever mekanikerne hos autobutler.dk, at selv nyere biler skal have skiftet batteri. Udskiftningen af batteri står derfor øverst på mekanikernes liste over nødvendige vinterforberedelser.

Bilens dæk er ikke klar til vinterkørsel

Der kører tusindvis af biler med sommerdæk om vinteren. Ifølge en undersøgelse FDM har lavet, vil en bil med vinterdæk kunne lave en komplet opbremsning på 28 meter på en vejbane med sne, mens en bil med sommerdæk vil skulle bruge hele 70 meter. Derfor kan det potentielt være livsfarligt, at køre med sommerdæk på vinter-vejene.

Bilens væsker fryser til is

Kølervæsken sørger for, at motoren ikke bliver for varm, men hvis der er frost, kan kølervæsken fryse til is – og så kan motoren brænde sammen. Samtidig kan bilens motorolie også have problemer med at komme rundt i motoren. På kolde dage er det derfor en fordel, hvis motorolien er erstattet med en tyndere syntetisk olie.

Kilde: Autobutler

Folk glemmer det usynlige

Fælles for alle de ting er, at man ikke umiddelbart ser på, når man skynder sig ud i den kolde bil om morgenen.

  • - Folk glemmer det usynlige. Meget få personer tænder deres bil, for så at gå ud og tjekke baglygterne. Vi er nogle dovne hunde, siger Jan Sturn.

At vinteren er den mest travle for bilulykker, er ikke nogen nyhed. På Falcks hjemmeside fremgår det, at Falcks assistancer ved trafikuheld stiger med 63 procent i vinterhalvåret.

Derudover udfører Falck næsten halvdelen af al sin starthjælp i december, januar og februar.

Tre andre vinterfejl på bilen

Bilen ruster

På en almindelig dansk vinter, bliver der spredt mellem 250.000 og 300.000 tons salt på vejene. Hvis bilen ikke er rustbeskyttet, øger det din risiko for at rusten tager fat. Derfor er det en god idé, at sørge for, at ens bil har fået en undervognsbehandling eller anden rustbeskyttelse.

Bilen kan ikke lyse vejen op

Vinteren giver mange mørke timer bag rattet, hvor du skal lyse vejen op. Men én ud af fem biler på værksted har problemer med lygteindstillingen. Bilens nærlys skal mindst oplyse vejen 30 meter frem. Oplever du at det er svært at se ordentligt, kan du skifte til kraftigere pærer.

Dårligt udsyn

Om vinteren er der flere dage med regn og dårlig sigt. Men hvis der er frost og kulde, øger det sliddet på dine viskerblade. Det er er heldigvis nemt at få skiftet i forbindelse med et eftersyn på værkstedet.

Kilde: Autobutler

Sponsoreret indhold