Nyheder4. oktober 2022

Vi Unge lukker bladet efter 60 år: Bliver 100 procent digitalt

Når kalenderåret slutter, "dør" Vi Unge på print
Forsiden af Vi Unge som den så ud i september. Det sidste printmagasin udkommer december 2022, hvorefter at al indhold, som Vi Unge skaber, vil blive udgivet digitalt.
Forsiden af Vi Unge som den så ud i september. Det sidste printmagasin udkommer december 2022, hvorefter alt indhold, som Vi Unge laver, vil blive udgivet digitalt.
 Foto: Aller Media DK

Teenagere får et magasin mindre at læse i det nye år.

For Vi Unge, der udgives af Aller Media, skal fremover være 100 procent digitalt.

Det skriver mediehuset tirsdag morgen i en pressemeddelelse.

Og allerede nu er derfor skabt en ny såkaldt "digital superredaktion", hvor elle.dk, viunge.dk og femina.dk samles under Isabella Hindkjær som øverste chef.

Her er hele pressemeddelelsen

Den 1. oktober gennemfører Aller Media en omstrukturering, hvor en ny digital superredaktion på tværs af elle.dk, viunge.dk og femina.dk med Isabella Hindkjær som Editorial director skal accelerere den digitale vækst yderligere.

I samme forbindelse cementeres opdelingen af femina pr. 1. oktober som to selvstændige redaktioner for hhv. print og digital. Dorthe Kandi fortsætter som ansvarshavende chefredaktør og bliver lederskribent for femina på print, mens Isabella Hindkjær bliver ansvarshavende chefredaktør for femina.dk.

”Som ansvarshavende chefredaktør ser jeg frem til, at vi skal sætte endnu mere fart på udviklingen af femina.dk, ligesom jeg som Editorial Director glæder mig til at få lov til at bringe erfaringerne i spil på to enestående legacy brands som ELLE og Vi Unge. Det er en stor ære at skulle stå i spidsen for tre af de stærkeste digitale redaktioner i Danmark, og jeg er overbevist om, at vi i fællesskab yderligere vil udbygge vores position som markedsledende aktualitetsmedier til danske kvinder og unge,” siger Isabella Hindkjær, ansvarshavende chefredaktør for femina.dk og Editorial director for en digital redaktion under Aller Kvindeliv, der dækker over femina.dk, elle.dkog viunge.dk.

Herudover bliver Aller Trend og Aller Kvindeliv samlet i én redaktion med Cecilie Ingdal og Dorthe Kandi som mediechefer. Redaktionen, der fortsætter under navnet Aller Kvindeliv, dækker over ELLE, Vi Unge (t.o.m. januar), elle.dk og viunge.dk samt femina, SØNDAG, Psykologi, søndag.dk og femina.dk. Yderligere gør man fra januar Vi Unge 100% digitalt.

Cecilie Ingdal forsætter som ansvarshavende chefredaktør for ELLE, Vi Unge, elle.dk og viunge.dk, mens Dorthe Kandi er ansvarshavende for SØNDAG og Psykologi udover femina print.

Formålet er at styrke niche- og volumenposition, hvor volumen styrkes gennem agendaer og kampagner på tværs af målgrupper for Vi Unge, femina og ELLE digitalt, der tapper ind i web, SoMe og lyd/billede i tæt samarbejde mellem Isabella Hindkjær og de brandansvarlige.

”Med omstruktureringen skaber vi en samlet redaktionel enhed med fokus på at skabe indhold til kvinder, hvor vi på tværs af indholdsuniverser kan sætte flere alders- og målgrupper i spil og skabe effektfuldt indhold ud fra de platforme, formater, ønsker, interesser og livssituationer, som målgrupperne er i. I samme forbindelse gør vi Vi Unge 100% digitalt,” siger Charlotte Riparbelli, adm. direktør for Aller Media.

Hun har hidtil stået i spidsen for femina, der nu skilles i en digital redaktion og en printredaktion, som kommer til at arbejde selvstændigt.

Konsekvenserne er dog størst på Vi Unge, der er udkommet i snart 60 år under det navn. Bladet udkom dog første gang helt tilbage i 1958 under navnet Filmjournalen.

De seneste år har Vi Unge da også været under konstant udvikling. Allerede i 2021 relancerede man derfor magasinet og målgruppen.

“Fra cute tween til cool teen” lød overskriften i en pressemeddelelse, som Aller Media dengang sendte ud i forbindelse med relanceringen.

Vi Unge leverede i maj dette nybrud for et trykt magasin til unge. Men fra næste år er det helt slut med papiret - alt skal være digitalt.
Vi Unge leverede i maj dette nybrud for et trykt magasin til unge. Men fra næste år er det helt slut med papiret - alt skal være digitalt.
 Foto: Aller Media DK

Det kunne ses på forsiden i maj, hvor der for første gang i et dansk magasin for unge var et lesbisk kyssende par på forsiden.

Men fremover skal teenagere og andre med et ungt sind altså møde historier som denne på nettet.

Sponsoreret indhold