Nyheder 17. juli 2002

VI HADER DEN HØJE BILSKAT

Fortæl en dansker, at han er smådum. Det finder han sig uden tvivl i. Men sig til ham, at han ikke kan køre bil. Ja, så svarer jeg ikke for følgerne.

Bilen er en "hellig" sag, og det har den været i adskillige år for det såkaldte stærke køn, men kvinderne vil nu også være med - og ikke kun i de traditionelle "konebiler". Næ, nu vil pigerne også signalere potens. Og det koster i bidrag til statskassen … Formentlig er det årsagen til, at tre ud af fire danskere finder, at bilskat - for det er det rette navn - er den mest forhadte af alle skatter inklusive den personlige indkomstsskat. Er der overhovedet nogen rimelig grund til denne brandbeskatning, der betyder, at man ved køb af en ny bil betaler for toenkvart - eller 126 pct. i skat? At den almindelige familiebil i Danmark koster ca. 228.000 kr., medens den samme bil i Sverige og i Tyskland koster henholdsvis ca. 118.000 kr. og 110.000 kr.? Forventer man en bedring i denne skævhed, tager man gruelig fejl. For sagen er den, at bilfabrikanterne nu varsler højere fabrikspriser - godt seks pct., men hold nu fast: For i stedet for en forhøjelse på godt 13.000 kr. slår de danske skatter igennem med hele 50.000 kr. for ovennævnte bileksempel. Forhåbentlig får det bilglade danskere op af lænestolene, medmindre man ønsker sig en fremtid med gamle udrangerede bilvrag på de danske veje. Af og til tror jeg faktisk, at det er, hvad visse politikere ønsker sig - selvfølgelig ikke for sig selv, for en minister i Danmark kan jo dårligt nok nøjes med en bil, der ville koste alle andre langt over millionen. Derfor er det også grotesk at høre en forhenværende trafikminister sige, at han finder det urimeligt, at specielt de dyre biler ville få de største lettelser ved en eventuel ændring. Ja, tænk engang, hr. forhenværende minister: 126 pct. af en million kr. giver faktisk mere end 126 pct. af 100.000 kr. Jamen, er det ikke fantastisk??! På gensyn på torsdag.

Sponsoreret indhold