Nyheder26. august 2021

Tuborg relancerer pilsneren "Den Gyldne Dame": Et strukturelt problem at kvinden står med en bakke

Blandt andet for at sikre, at Tuborgs ”Gulddame” forbliver relevant for kommende generationer, ændrer den danske øl-producent nu deres etikette på den ikoniske pilsner
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/e9s5eefwyaybncv.jpg
 Foto: Tuborg

En gylden silhuet af en kvindekrop, der står iført høje hæle, ankellang kjole og pagehår, rækker en serveringsbakke frem for den øl-tørstige dansker.

Men det syn er snart fortid på øldåser og -flasker.

Tuborg relancerer nu deres ”Guld Tuborg”, eller på bodega-jargon nok bare kendt under ”Gulddamen”, og giver motivet en lille make-over.

Nu skal den smukke kvinde ikke længere stå med bakken med den velskænkede øl. I stedet holder hun sin egen flaskeøl i hånden.

På den måde er hun selv til stede ved festilghederne. Og ikke kun for at servicere.

Selv beskriver de årsagen bag det nye moderne udtryk således i en pressemeddelelse:

- Vi har gentænkt designet og efter nøje overvejelse fjernet serveringsbakken og i stedet givet hende en øl i hånden. Det har vi gjort, fordi vi ønsker at illustrere en moderne kvinde, der er med til festen på sine egne præmisser.

Talte med meningsdannere

Michelle Lægdsgaard Larsen, som er Brand Manager hos Tuborg fortæller videre:

- Det er helt naturligt, at "Gulddamen" følger med tiden, og det er ikke første gang, at vi justerer lidt på designet. Men vi gør det ikke uden stor respekt for brandets historie, som er både kendt og elsket i den danske befolkning.

I forbindelse med opdateringen har bryggeriet været i dialog med flere meningsdannere med ekspertise i kønsopfattelser og ligestilling samt organisationer - som eksempelvis Dansk Kvindesamfund.

Artiklen fortsætter under billedet:

https://imgix.seoghoer.dk/19980929-172453-1-1023x2610we.jpg
 Foto: Ritzau Scanpix

Sådan kender vi den originale etikette - som blev opdateret sidst i 2000. Her holder den tegnede gyldne kvinde - der oprindelgt er skabt ud fra den fysnke model Anette Strøyberg i sin tid - en bakke med en fristende øl i et højt glas. (Foto: Ritzau Scanpix)

Symbol på ulighed

Og netop hos Dansk Kvindesamfund er 1. næstforkvinde Signe Gissel Schmidt positivt stemt over for ændringen. Det fortæller hun til Jyllands Posten.

- Det, man læser ud af billedet med den sexede kvinde og bakken, er, at hun er en serveringsdame for manden, der går på værtshus, og i overført betydning kan det også være hende, der venter med sutskoene, når far kommer hjem fra arbejde. Et mærkat med en dame, der går rundt med en bakke og serverer øl til mænd, er et æstetisk symbol på en strukturel ulighed, lyder det.

Hun mener, at etiketten med den serverende kvinde kan sammenlignes med den sorte mand med turban, som indtil for ganske nylig prydede vaniljedåser fra Tørsleff.

- Det har været helt afgørende for os at tale med eksperter på området, som har gjort os klogere på de generelle tendenser samt på "Gulddamens" position i samtiden set med fagbriller, fortæller Michelle Lædsgaard hos Tuborg, der også har haft gang i forbrugertests op til relanceringen.

De understreger, at der ikke vil blive pillet ved smagen på den legendariske ”Gulddame”, men at man lancerer en passionsfrugtsvariant samtidig med den nye, opdaterede etikette.

Herfra skal lyde et stort "Velkommen til festen" til vores allesammens "Gulddame." Skål!

Sponsoreret indhold