Nyheder26. april 2006

TRAFIK KULTUR

Da politikerne for nogle år siden besluttede at hæve den tilladte hastighed på motorvejene til 130 kilometer i timen, lød alle de rituelle indvendinger...
https://imgix.seoghoer.dk/media/fe31985e26bd4f6f969c88d311a8efcd.jpg

Flere dræbte, flere tilskadekomne - i det hele taget ét stort fartvanvid, måtte man forstå. SF's konsekvent bil-hadende Margrete Auken satte trumf på og beskyldte sine kolleger for at have blod på hænderne.Og hvordan er det så gået? Faktisk stik modsat alle dommedagsprofetierne. Det har vist sig, at danskerne - trods de nye fartgrænser - faktisk kører pænere og mere ansvarligt end nogensinde.Status er i dag den glædelige, at antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken er historisk lavt. Selv om danskerne kører mere, er det i dag langt mere sikkert at færdes i trafikken end for både 10, 20 og 30 år siden.Naturligvis er der tragiske undtagelser, der bekræfter reglen. De berygtede (typisk unge, mandlige) fart-idioter, hvis trafikale formåen er omvendt proportional med deres gigantiske mindreværdskomplekser, spreder således stadig død og ødelæggelse. Men generelt ser det godt ud.Der er flere årsager til den positive udvikling. Bilerne er i dag både bedre og sikrere end før. Men forklaringen er også, at politiet målrettet jagter fartsynderne - blandt andet ved at anvende fartfælder. Overskrider man hastigheden vanker der et klip i kørekortet og i nogle tilfælde en ny køreprøve.Det har vist sig at være en ganske effektiv kur, selv om der selvfølgelig stadig er nogle, der har ondt af sig selv, når de fotograferes bag rattet. Men i stedet for at jamre over politiets kontrol, var det måske smartere i stedet at lette foden fra speederen.Næste store opgave bliver så at sætte ind over for de unge trafik-idioter. Og lad det endelig ske både hurtigt - og uden nåde.

Sponsoreret indhold