Tatiana drak én tår og vidste den var gal: Ny Pepsi-opskrift er "direkte vammel"
33-årige Tatiana tog en tår af en Pepsi og blev slemt skuffet.
Den Pepsi, hun drak et glas af den 30. december, smagte slet ikke, som den plejede. Faktisk smagte den direkte mærkeligt, og den mindede mere om det sukkerfrie alternativ, Pepsi MAX.
- Jeg tog en tår og kunne med det samme smage, at den var HELT gal. Den smager besk. Og eftersmagen er direkte vammel og kvalmende, lyder det fra den 33-årige kvinde, der ikke ønsker sit efternavn i pressen. SE og HØR er bekendt med hendes identitet.
Men dårligdommen stoppede ikke der. Cirka en halv time efter, hun havde drukket af sodavanden, fik hun hovedpine, kvalme og ondt i maven
Sådan får hun det normalt ikke af sodavand med sukker. Derimod får hun det dårligt, hvis hun drikker produkter med sødemidler.
Hun kiggede nærmere bag på den flaske, hun lige havde drukket af, og sammenlignede med en anden flaske, hun havde drukket omkring begyndelsen af december.
Til hendes overraskelse opdagede, at formularen var ændret.
På den gamle flaske Pepsi står der, at den indeholder "Vand, sukker, kuldioxid, farvestof (E150d), syre (E338), aroma (herunder koffein)".
Det gør der også i den nye - men der er også tilføjet sødestofferne E950 og E955. Sødestoffer, der også går under navnene Acesulfam K og Sukralose.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Den "gamle" Pepsi (tv.) sammenlignet med den "nye" (th.). Nu med sødestoffer og færre kalorier (Privatfoto)
Tatiana holder sig normalt helt væk fra produkter med sødestoffer, da hun netop får det skidt af at drikke dem.
- Så det var ikke noget nyt for mig. Havde jeg vidst, at der var ændret på den originale Pepsi, havde jeg ikke købt den.
- Så tak for det Pepsi og jeres elendige nye opskrift, lyder det fra Tatiana, der hermed er færdig med af købe cola-læskedrikken med det blå mærkat, så længe der er sødestoffer i den.
Tatiana har skrevet et Facebook-opslag om sin frustration over den blå Pepsis nye smag. Det har fået mere end 170 kommentarer, og her står det klart, at hun langt fra er alene med sin utilfredshed.
Mål om mindre sukker
Det er dog ikke kun smagen på de to Pepsi'er, der er forskellige. Det er mængden af kalorier også.
Med den gamle formular er mængden af kalorier på 44 pr. 100 ml, hvorimod der med den nye formular kun er 28 kalorier pr. 100 ml. Og det er her, forklaringen til den nye formular skal findes.
Artiklen fortsætter under billedet ...
Pepsi MAX er Pepsi Colas helt store produkt - ifølge virksomheden selv er det næsten kun den, der bliver solgt i dagligvarebutikker. (Foto: MEGA)
For at komme den stigende andel overvægtige danskere til livs, skal mængden af kalorier i en lang række drikkevare nemlig reduceres med 15 procent pr. 100 ml frem mod år 2030.
Det er en drikkevaregruppe under Fødevarepartnerskabet for sundhed og klima, som er etableret af Fødevarestyrelsen, blevet enige om.
Ylva Freiesleben, Nordic Manager Corporate Affairs ved Pepsi Co Nordics, uddyber til SE og HØR, at Pepsi Colas mål er, at mindst to tredjedele af deres drikkevarer over hele verdenen skal indeholde mindre end 100 kalorier fra tilsat sukker pr. 33 ml - svarende til en standard dåse.
"Den nye Pepsi med sukker og sødemidler har 35 procent færre kalorier og vil snart blive solgt i de fleste vesteuropæiske lande," lyder det i et skriftlig svar fra Ylva Freiesleben. Hun fortsætter:
"Vores skridt mod at udvide porteføljen af lavere kalorie- og sukkerindholdige drikkevarer er i tråd med forbrugertendenser, som ikke viser tegn til opbremsning," skriver hun og pointerer, at den sukkerfrie variant Pepsi MAX udgør 94 procent af Pepsi Colas salg i dagligvarebutikker.
Reaktioner er "forventeligt"
At den nye opskrift på Pepsi ikke falder i god jord hos blandt andre Tatiana kommer tilsyneladende ikke til at betyde noget for Pepsi Colas plan om at arbejde sig hen mod sukkerreducerede produkter i køleskabene:
"Når man ændrer opskriften på et produkt, er det altid forventeligt, at der kommer reaktioner. Det er altid beklageligt, når forbrugere ikke er tilfredse, men vi håber at størstedelen vil foretrække smagen og støtte sukkerreduktionen."
"Vi er fortsat dedikerede til at prioritere lavere kalorie- og sukkerindholdige produkter for at bidrage til forbrugernes reducering af tilsat sukker i deres kost," udtaler talspersonen for PepsiCo Nordics.
Artiklen fortsætter under billedet ...
"Den almindelige Pepsi er et meget lille produkt, sammenlignet med sukkerfri Pepsi MAX," lyder det fra PepsiCo Nordics. (Foto: Lars Eivind Bones)
Altså ser det ud til, at Tatiana og andre forbrugere må vinke farvel til den blå Pepsi, som de kender den.
Sundere forbrugervalg eller ej. Den slankende gevinst betyder ikke noget for den 33-årige silkeborgenser:
- Det betyder intet for mig, om der er færre kalorier i den sodavand, jeg drikker. Jeg har ikke et problem med vægten, tværtimod, siger hun.