Nyheder9. juni 2023

Spies om sommerferien: – Vores bekymring stiger

Mangel på flyledere giver fortsat bekymrende panderynker hos rejsebureauet Spies, og det kan i værste fald give forsinkelser på flere timer
Konflikten kan betyde lange forsinkelser hos rejsebureauet Spies.
Konflikten kan betyde lange forsinkelser hos rejsebureauet Spies.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Sommerferien nærmer sig, og der er fortsat mangel på flyledere i Københavns Lufthavn.

Henover sommerferien skal mere end 65.000 danskere rejse til blandt andet andet Mallorca, Rhodos, Kreta og Cypern med rejsebureauet Spies fra landets største lufthavn.

Men de manglende flyveledere har allerede betydet store forsinkelser og diverse aflysninger til stor ærgrelse for kunderne.

Hos Spies havde man ellers håbet på, at konflikten allerede var blevet løst, for rejsebureauet skal inden længe sende tusindvis af danskere afsted til de varme feriedestinationer.

Men konflikten er fortsat ikke løst mellem selskabet Naviair, der styrer trafikken i Københavns Lufthavn, og flylederne. Og derfor er rejsebureauet bekymret på kundernes vegne.

– Det er klart. Vi nærmer os sommerferien, og konflikten er fortsat ikke blevet løst, så det er jo klart, at vores bekymring stiger, men vi tror og håber stadig på en løsning, så vores gæster ikke skal risikere at opleve forsinkelser.

– Selvfølgelig har vi nogle gæster, der er bekymrede og ringer ind, men det er ikke sådan, at vi bliver væltet af bekymrende gæster, fortæller Sofie Folden Lund, kommunikationschef i Spies, til SE og HØR.

Godt og vel 900.000 rejsende blev ramt af forsinkelser i maj.
Godt og vel 900.000 rejsende blev ramt af forsinkelser i maj.
 Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix

Sofie Folden Lund er i skrivende stund ikke bekymret for, at der kommer til at være tale om aflysninger. Rejsende med Spies flyver nemlig for det meste direkte ned til ferieøen, altså uden en mellemlanding.

– Nu siger du, at I ikke er så bekymrede for aflysninger. Men kan kunder så opleve forsinkelser?

Vi har ikke haft nogle aflyste charterfly, og vi har heller ikke haft de store forsinkelser. Men vi har gæster, der har oplevet at blive forsinket i nogle timer.

– Vi er dog knap så hårdt ramt, da vi flyver langt de fleste af vores gæster direkte til deres rejsemål, og derfor opstår der ikke problemer med "connecting flights".

– Nu er konflikten jo ikke blevet løst. Hvad er det værste, som jeres kunder kan opleve på grund af denne konflikt?

– I vores tilfælde er det forsinkelser op til et par timer, men det er svært at sige. Vi har jo en forventning om, at konflikten løser sig, men det sagde jeg også for to måneder siden. Men vi gør vores bedste, lyder de afsluttende ord fra kommunikationschefen.

Konflikten kommer af, at selskabet Naviair mangler flyledere, hvilket blandt andet skyldes diverse fratrædelser under coronapandemien.

På daværende tidspunkt havde man ikke brug for flylederne som i dag.

I maj var der godt og vel 900.000 rejsende, der oplevede forsinkelser i Københavns Lufthavn.

Sponsoreret indhold