Nyheder31. maj 2021

Spansk postvæsen i kæmpe shitstorm: Forsøg på at være anti-racistisk gik HELT galt

Correos, der er den spanske pendant til PostNord, er havnet i lidt af et stormvejr
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/frimaerker.jpg
 Foto: Correos

Normalt skulle man ikke tro, at frimærker kunne vække harme, men her er det spanske postvæsen Correos i den grad blevet klogere.

Correos, der er den spanske pendant til Danmarks PostNord, er havnet i en gevaldig shitstorm, efter deres seneste frimærkelancering, der skulle sætte fokus på anti-racisme, ikke er gået helt efter planen.

Under kampagnesloganet "Equality Stamps" har Correos lanceret fire frimærker, der afbilder fire forskellige hudfarver. Det, der er faldet folk for brystet, er, at den lyseste hudtone har højere frankeringsværdi end den mørkeste hudtone. Det skriver CNN.

På Twitter raser folk over, hvor racistisk kampagnen er, og især hæfter de sig ved, at det er et statsstyret organ, der er afsender på kampagnen.

De opsigtsvækkende frimærker blev lanceret på 1-års dagen for George Floyds død, og den spanske rapper Domingo Edjang Moreno blev hyret ind for at promovere frimærkerne.

- Jo mørkere frimærket er, jo lavere er dets værdi, fortæller Moreno i en reklamefilm.

- Det betyder, at du har brug for flere sorte frimærker end hvide for at frankere dit brev. På den måde reflekterer hvert eneste brev og hver eneste pakke den ulighed, som racisme afføder - det er en protest, slog han fast.

Det er dog slet ikke det budskab, som den bredere befolkning har fået, og Correos stoppede fredag med at sælge de kontroversielle frimærker.

En talsmand for Correos udtaler, at kampagnen er udformet i samarbejde med den spanske organisation SOS Racism.

Sponsoreret indhold