Nyheder9. august 2025

Smukfest oplever mærkbar stigning i salget af alkoholfri drikke

Salget af alkoholfri alternativer er indtil videre steget 30 procent på årets Smukfest i Skanderborg
Et alkoholfrit alterniv i Smukfests barer er Anarkist Hazy IPA, der indeholder 0,5 procent alkohol.
Et alkoholfrit alterniv i Smukfests barer er Anarkist Hazy IPA, der indeholder 0,5 procent alkohol.
 Foto: Mikkel Berg Pedersen/Ritzau Scanpix

Ølkrusene skummer stadig under trækronerne i Bøgeskoven.

Men for flere og flere af Smukfests gæster behøver drikkevarerne ikke at føre til snurren i hovedet og tømmermænd dagen derpå.

Ifølge festivalens egne tal fra de tre første musikdage er salget af alkoholfri alternativer i år steget med omkring 30 procent sammenlignet med samme periode sidste år.

Det samlede salg er indtil videre steget med cirka 20 procent.

Altså er salget af alkoholfri drikke i cirka 50 procent større vækst end det generelle salg.

- Det er en udvikling, som vi bakker op om og gerne vil facilitere på Smukfest, siger festivalens kommercielle chef, Kasper S. Bjergbæk, lørdag.

Det er i år muligt at købe alkoholfri alternativer i alle barer. De står desuden øverst på menukortene.

På den særlige "Smuk 0%"-menu kan man blandt andet finde øl med 0,5 procent alkohol samt alkoholfri versioner af rom og cola samt gin og tonic.

- Vi vil gerne synliggøre over for vores gæster, at det her også er en mulighed, siger Kasper S. Bjergbæk.

Han påpeger dog, at salget af alkoholfri alternativer stadig ikke kan måle sig med salget af øl og drinks med alkohol.

Festivalen i Skanderborg har alligevel valgt at prioritere alkoholfri drikke, da de ser en stigning i efterspørgslen fra gæsterne.

- Det er en bred samfundstendens blandt forbrugerne, og den afspejler sig også hos vores gæster, siger Kasper S. Bjergbæk.

Det er ikke kun i Bøgeskoven, at danskerne i stigende grad går uden om alkoholen.

En ny Voxmeter-undersøgelse for Blå Kors Danmark viser, at 42,1 procent af danskerne bevidst har fravalgt alkohol i en periode i løbet af det seneste år.

Det er en stigning på 7,5 procentpoint på bare et år.

De hyppigste årsager er ønsket om bedre søvn, vægttab og mere energi i hverdagen.

Det mærkes også hos danske supermarkeder. I flere af dem bliver der scannet mere øl og vin uden alkohol ved kasserne.

Ifølge fødevarekoncernen Dagrofa, der blandt andet står bag Meny og Spar, er salget af alkoholfri produkter i kædernes butikker steget med næsten 20 procent det seneste år.

Sponsoreret indhold