Nyheder 11. marts

Shelters har aldrig været så populære: Danskerne har fået smag for naturen

Naturoplevelser har aldrig været mere populære
Foto: Kaspar Wenstrup

Under coronanedlukningerne søgte rekordmange danskere mod den danske natur med soveposen under armen. Samme år registrerede hjemmesiden udinaturen.dk en tredobling i antallet af unikke besøgende sammenlignet med 2019.

Det skriver Miljøministeriet i en pressemeddelelse

Interessen for naturen har været støt stigende de sidste mange år, men coronakrisen har været med til at forstærke tendensen, mener miljøminister Lea Wermelin.

- Danskerne har fået smag for naturen. Coronakrisen har været med til at åbne vores øjne for alt det, naturen kan give til både krop og sjæl, og siden da er efterspørgslen kun blevet større, siger hun.

Steget årligt siden 2013

I 2021 registrerede Naturstyrelsen 270.001 personbookinger på sine lejrpladser rundt omkring i landet.

Det tal er steget årligt, siden Naturstyrelsen i 2013 begyndte at registrere bookinger. I 2013 blev der registreret 105.000 bookinger.

For at kunne vise dig denne video, beder vi dig acceptere marketing og statistik cookies.

På hjemmesiden udinaturen.dk har danskernes interesse for naturen også kunnet mærkes.

Her kan man tilgå et landsdækkende kort over friluftsoplevelser i Danmark.

Det er blandt andet vandre- og cykelruter, badesteder og shelters, som man kan finde på kortet.

Naturen skal være mere tilgængelig

I 2021 havde hjemmesiden 2,2 millioner unikke besøgende.

Det er mere end tre gange så mange som i 2019, hvor antallet af besøgende lå på 625.000.

Udinaturen.dk skal gøre det nemmere at opsøge oplevelser i naturen, lyder det fra Naturstyrelsen, som er en af aktørerne bag hjemmesiden.

- Vi arbejder løbende på at gøre naturen mere tilgængelig for flere, eksempelvis via digitale løsninger som udinaturen.dk.

- Den store webtrafik giver et billede af, at danskerne i større omfang end tidligere har fået øjnene op for, hvad vores fælles natur kan tilbyde, siger kontorchef i Naturstyrelsen Mads Jensen.

Sponsoreret indhold