Nyheder11. september 2007

SAS OG SIKKERHEDEN

Mon ikke hovedparten af de 69 passagerer, som søndag eftermiddag satte sig til rette i SAS-flyet SK 1209 i Københavns Lufthavn for at flyve til Aalborg, tænkte på alt andet end flysikkerhed. For dem var det blot en banal tur på Danmarks mest benyttede indenrigsrute. Det endte som bekendt ganske anderledes.
https://imgix.seoghoer.dk/media/sehoer/leder-jpg.jpg

Turen udviklede sig til et sandt mareridt, og kun takket være to dygtige piloter og en betydelig portion held blev den helt store katastrofe undgået. Men det var uhyggelig tæt på.

Selv har jeg fløjet masser af gange på ruten mellem København og Aalborg - ofte med propelfly af samme type som det, der forulykkede i søndags. Jeg har aldrig været nervøs. Godt nok ved man, at flyvning teoretisk kan ende galt. Men tanken skyder man fra sig. En SAS-flyver mellem København og Aalborg - kan man forestille sig noget mere sikkert inden for luftfart?

Ja, det kan man åbenbart, lærte vi så i søndags. For gik man rundt i den vildfarelse, at nationens tidligere så hæderkronede luftfartsselskab, SAS, er en tand sikrere end alle de andre, er man nødt til at revidere den holdning. Sandheden er, at SAS ikke er et hak bedre. Og spørger man luftfartssmyndighederne, så tværtimod. I al fald vil SAS i den kommende tid være under såkaldt skærpet tilsyn.

Det er stadig meget sikkert at flyve. Og ingen tvivl om, at man sætter sit liv mere på spil ved at køre på cykel eller i bil. Alligevel har der sneget sig en lille tvivl ind. Er det nu også så ufarligt at flyve, som selskaberne påstår?

I al fald vil næppe mange af dem, som har set de gruopvækkende billeder fra flyets dramatiske nødlanding, med samme sindsro igen kunne sætte sig i et SAS-fly.

Nu er det så op til SAS at genskabe tilliden. Det er vist det, man kalder en hastesag.

Sponsoreret indhold