Nyheder12. maj 2014

Så mange danskere så Eurovision

Den populære musikkonkurrence er stadig populær
Conchita Wurst fra Østrig vandt Eurovision
Conchita Wurst fra Østrig vandt Eurovision
 Foto: AOP




Lørdag aften sad 2,4 millioner seere i Danmark foran fjernsynet og fulgte med, da Conchita Wurst slog Basim og vandt melodi grand prix'et med sangen "Rise Like A Phoenix".

Det svarer til, at 89 procent af alle med fjernsynet tændt mellem klokken 21 og 00.30 lørdag aften så melodi grand prix, skriver DR Presse.

LÆS OGSÅ: Basim væltede Eurovision

Det gør også finalen til den næstmest sete. Kun finalen i 2001 overgår årets show, hvor 2,6 millioner seere så finalen fra Parken i København.

Det storslåede show i B&W-hallerne kunne både ses i tv'et og høres i radioen, hvis man ikke havde mulighed for at tænde for fjernsynet.

Showet blev vist på DR1, DR3 og DR Ramasjang. På DR3 kommenterede Monte Carlo-værterne Esben Bjerre Hansen og Peter Falktoft showet, mens Ramasjang holdt melodi grand prix for døve. Og dem, som ikke havde et fjernsyn i nærheden, kunne lytte med på P4.

Showets værter, Lise Rønne, Pilou Asbæk og Nikolaj Koppel, klarede det tilsyneladende godt som aftenens værter. Seerne gav nemlig showet en høj vurdering. De vurderede showet til 4,1 på en skala fra et til fem, hvor et er dårligst og fem bedst.

LÆS OGSÅ: Conchita Wurst vandt Eurovision

Årets tema har været "Join Us", og det valgte danskerne også at gøre på de sociale medier. Lørdag aften blev der skrevet cirka 5,3 millioner tweets. Det er næsten to millioner flere tweets end sidste år, hvor 3,7 millioner tweetede fra finalen i Malmø.

Showet på Refshaleøen har dermed slået rekorden for flest tweets i musikkonkurrencens historie. Imens årets vinder, Conchita Wurst, optrådte, blev der skrevet 42.660 tweets per minut. Og da østrigeren blev kåret som aftenens vinder, blev der tweetet 47.136 gange i minuttet.

Det er ikke kun på de sociale medier, at temaet "Join Us" slog igennem. 76 procent af dem, der så finalen, så den i selskab med andre.

/ritzau/


Sponsoreret indhold