Nyheder17. maj 2023

Rektor vil ændre eksamen: Snyd udfordrer skoler

Flere danske skoler er udfordret af de mange digitale hjælpemidler, der kan bruges til snyd, og derfor vil en række rektorer nu have ændret eksamensformen
Det er tid til at få ændret eksamensformen, lyder det. 
Det er tid til at få ændret eksamensformen, lyder det.
 Foto: Ritzau Scanpix

Den skriftlige eksamen er passé. I hvert fald som den er udformet nu. Sådan lyder det fra flere gymnasierektorer.

Med digitale hjælpemidler, der vælter ind i elevernes værkstøjskasser i rekordfart, er det tid til at se på, hvordan man indretter eksamenerne efter dem, lyder det.

Det skriver TV Syd.

- Vi er nødt til at gentænke eksamensformen på skriftlige opgaver, og man bliver nødt til at stille opgaverne sådan, at man enten tester paratviden uden hjælpemidler eller tilpasser opgaverne sådan, at eksamen afspejler virkeligheden, siger Gitte Vest Barkholt, der er rektor på Grindsted Gymnasie- og Erhvervsskole.

- Det kan være, man skal åbne op for at bruge internet og ChatGPT til eksamenerne og så tilpasse opgaverne efter det og kombinere dem med en mundtlig del. De gamle skriftlige opgaver er nok passé, siger Mette Andersen, rektor på International Business College i Aabenraa.

Opgaver laves på skolen
Flere skoler har eksempler på elever, der har snydt med ChatGPT, når de har afleveret opgaver, hvilket er forbudt. I et forsøg på at minimere snyd har man på Det Blå Gymnasium på Business College Syd i Sønderborg afprøvet, at eleverne laver de skriftlige opgaver i klassen, hvor en lærer overvåger processen. Her skal de nu evaluere, om formen fungerer.

- Det blev oprindeligt afskaffet, fordi det ikke er tidssvarende, men her er det aktuelt, og på grund af pres fra blandt andet chatbots, skal det rulles ud ret hurtigt. Selvfølgelig kræver det nogle ressourcer fra vores side, men hvis det er det, der skal til, så er det en minimal investering, siger Joern Radzio, konstitueret rektor på det Blå Gymnasium på Business College Syd i Sønderborg.

Hans kollega på HHX i Vejle savner retningslinjer fra ministeriet og mener, at gymnasierne er alt for meget overladt til sig selv.

- Det er vigtigt, at eleverne bliver behandlet ens i hele landet. Jeg savner, at der hurtigt bliver meldt ud, at man griber næste års eksamener an på anden vis. For eksempel at der bliver flere mundtlige eksamener, eller at der bliver udtaget stikprøver, lyder det fra Thomas Dalgaard, der er rektor på HHX på Campus Vejle.

Børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S) har netop nedsat en ekspertgruppe, der over det næste år skal undersøge, hvordan de digitale hjælpemidler påvirker muligheden for snyd ved prøverne på landets skoler og institutioner.

Det har ikke været muligt at få svar fra ministeren på, om der er planer om at ændre eksamensformen fra næste skoleår.

Sponsoreret indhold