Annonce
Nyheder2 timer siden

Rejsekortet får ny lyd: Så meget har det kostet

Snart skal du vænne dig til en ny lyd, når du skal bruge Rejsekortet og rejse med det offentlige. Nu kan SE og HØR løfte sløret for prisen
Snart skal man vænne sig til en ny lyd, når man skal bruge Rejsekort.
Snart skal man vænne sig til en ny lyd, når man skal bruge Rejsekort.
 Arkivfoto: Sebastian Elias Uth/Ritzau Scanpix
Annonce

LÆS OGSÅ: I dag får Rejsekort-appen nye funktioner

Efter mere end ti år med den kendte Rejsekort-lyd, skal du snart vænne dig til noget helt nyt, når du skal en tur med tog eller bus.

Når der i 2026 kommer nyt fysisk basiskort, bliver lyden nemlig ændret, hvilket blandt andre TV 2 Kosmopol for nylig har beskrevet.

Og nu kan SE og HØR løfte sløret for, hvad det har kostet det offentligt ejede selskab at producere de nye toner.

Indtil videre er prisen landet på 127.500 kroner uden moms - hvilket svarer til 159.375 kroner med moms - oplyser selskabet Rejsekort og Rejseplan A/S til SE og HØR på baggrund af en anmodning om aktindsigt.

Uden moms har det kostet 71.500 kroner at udvikle de fire lyde (check ind, check ud, fejllyd og tap-lyd), ligesom det kostede 30.000 kroner at teste lydene på 300 personer og efterfølgende justere.

Annonce

Med i beløbet er desuden 8000 kroner i form af gavekort til testdeltagerne samt 18.000 kroner til "justering af fejllyd". Igen uden moms.

Kundedirektør Jens Willars fortæller, hvorfor der er behov for en ny lyd:

"Lyden, der i dag findes på de fysiske Rejsekort-standere er, udviklet til den type standeres højttalere og kunne derfor ikke bruges på de nye standere, som har en helt anderledes type højttalere," lyder det i et mailsvar, der fortsætter:

"Derudover viser vores brugerundersøgelser, at der er nogle mennesker, der føler, at den nuværende fejllyd er intimiderende eller udskammende, og det vil vi selvfølgelig gerne ændre."

Annonce

Det er ikke kun lyden på standerne, der bliver ændret.

"Lyden i Rejsekort-appen er derudover optimeret, så den er rar at lytte til, hvis man har koblet sine høretelefoner til telefonen, når man checker ind."

TV 2 Kosmopol har tidligere delt den nye lyd, som ikke adskiller sig voldsomt meget fra den kendte. Men det har tilsyneladende været helt bevidst.

"Check ind-lyden er kendt af vores brugere og giver dem tryghed og vished om, at de har checket ind korrekt. Derfor har målet været at bibeholde den velkendte og trygge lyd, men optimere dem til de nye kanaler," fortæller Jens Willars.

Annonce

Under budget

Jens Willars fortæller, at de oprindeligt havde budgetteret med 175.000 kroner plus moms, og dermed ligger de et godt stykke under forventningen.

Prisen kan dog fortsat stige.

"Lige nu bruges lydene i vores test af Basiskortet i Midttrafik-området. Hvis vores yderligere brugertest viser, at lydene kan blive bedre og give mere tryghed til brugerne, vil vi selvfølgelig overveje det."

Annonce

Men i øjeblikket er kundedirektøren godt tilfreds med resultatet.

"Vi synes, lydene stadig er genkendelige, men også mere blide. Det har været vigtigt for os, at lydene bekræfter brugerne i det, de er i gang med, fx at checke ind eller ud, og det bekræfter vores brugertest, at de gør," lyder det fra Jens Willars, der fortæller, at lydene har været testet på 300 personer.

"Her præsenterede vi testerne for en lyd og spurgte, hvad de forbandt den med. Testerne var eksisterende Rejsekort-brugere, og vi har vægtet svarene fra testere med funktionsnedsættelser højest, da de er en central del af vores målgruppe til det fysiske Basiskort."

Lydene og det nye Basiskort forventes at træde i kraft i maj 2026.

Annonce

Sponsoreret indhold