Nyheder12. november 2021

Radio Loud må skifte navn til 24syv

Berlingske Medias endelige køb af Radio Loud godkendes af Radio- og tv-nævnet. Også navneændringen godkendes
https://imgix.seoghoer.dk/media/article/20201005-135103-4-1920x1279we_0.jpg
 Foto: Jens Dresling/Ritzau Scanpix

Radio- og tv-nævnet godkender Radio Louds navneskift til 24syv.

Samtidig godkendes Berlingske Medias køb af radiostationen.

Det oplyser Radio- og tv-nævnet i en pressemeddelelse fredag.

Radiokanalen skal dog fortsætte med at sende timenyheder, ligesom der ikke uden videre kan produceres podcast, der ikke sendes på dab, afgør nævnet.

Nævnet lægger i afgørelsen vægt på, at radiokanalens primære målgruppe er og fortsat skal være 15-32-årige.

Formand for Radio- og tv-nævnet, Søren Sandfeld Jakobsen, siger i pressemeddelelsen:

- Det afgørende for Radio- og tv-nævnet er, at programtilladelsen bliver overholdt, uanset om ejerforholdene skifter.

- Det er noget, vi er meget opmærksomme på, og som vi kommer til at følge særdeles tæt, udtaler han.

Radioens nye navn ligger meget tæt op ad Radio24syv, der sendte for sidste gang 31. oktober 2019. Det skete, efter at RadioLoud vandt et udbud om en dab-kanal foran Radio24syv.

Radiostationen har også planer om at udvikle nye værter, talenter og formater med Simon Andersen ved roret som radioens programchef.

Han har tidligere arbejdet som nyhedschef på både Berlingske og Radio24syv.

RadioLoud, der gik i luften 1. april 2020, har oplevet en del modvind i sin første levetid.

Blandt andet har stationen kæmpet med lave lyttertal i målgruppen.

I oktober rettede Radio- og tv-nævnet desuden en "usædvanlig skarp kritik" af Loud for på væsentlige punkter ikke at leve op til kravene for sendetilladelsen.

Radiostationen har fået en frist på fire måneder til at rette op.

Sponsoreret indhold