Nyheder27. juli 2009

Prins Henrik: Interessen daler

TV-seerne var der, men mange foretrak enten Tour de France eller sommeren – i alle tilfælde er interessen for de royale begivenheder dalende
Yndig så han jo ud, og det er bestemt ikke hans skyld, men seerne siver, når det gælder royale begivenheder
Yndig så han jo ud, og det er bestemt ikke hans skyld, men seerne siver, når det gælder royale begivenheder
 Foto: All Over

Der er ikke noget over eller ved siden af Frederik og Marys bryllup.

Den 14. maj 2004 sad 2.584.000 danskere klinet til TV-skærmen, da kronprinsen lod en tåre falde, og Mary blev kronprinsesse ved at sige ja på det rigtige tidspunkt. Det er næsten lige så godt som "X Factor" eller en god fodboldlandskamp.

Siden er interessen for de royale bryllupper, barnedåber, skilsmisser, flere bryllupper og flere barnedåber gået ned ad bakke.
Joachim og Maries bryllup for godt et år siden trak 1,4 millioner mennesker til fjernsynsskærmene - fordelt næsten ligeligt på Danmarks Radio og TV 2's dækning.

Nu stod TV 2 jo af for i stedet at holde sig højt i deres Tour de France-dækning. Og Danmarks Radio er i og for sig stolte af at have fået et pænt seertal på dåben af den lille prins Henrik.

863.000 seere hentede DR ind i stuerne for at se babyen få lidt vand pjasket i hovedet og høre de borgerlige ord og hellige ritualer fra biskop Erik Norman Svendsen.

Udsendelsen blev dermed ikke bare den mest sete på dansk TV i den forgangne uge, men den mest sete i de forgangne sommeruger.

Størst var interessen lige omkring dåbsøjeblikket og afsløringen af navnet på den lille prins. I de minutter havde næsten en million danskere tunet ind på DR.

- Efter at de mange cykelinteresserede seere nu har domineret foran de danske fjernsyn igennem længere tid, kunne DR i går give de mange royalt interesserede et godt alternativ. Seertallene tyder på, at det søndag eftermiddag blev dem, der vandt kampen om fjernbetjeningen hjemme i de danske stuer, siger DR-chef Ulla Pors Nielsen.

Sponsoreret indhold